-
Recht op deconnectie: Help elkaar als collega’s om niet gestoord te worden op vakantie
Met de zomervakantie voor de deur, maken werkgevers best duidelijke afspraken met hun personeel over hoe ze hun werk los kunnen laten op vrije dagen. Dat zegt Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde (KU Leuven) en CEO van de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Zelf afspraken rond digitale communicatie vastleggen
Scholen hebben nood aan een digitaal afsprakenkader.
Dit afsprakenkader kan bepalen op welke tijdstippen leerkrachten en leerlingen digitaal bereikbaar moeten zijn. Elke school of scholengroep zal eigen afspraken maken. De gemaakte afspraken zorgen …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Krassen op het dashboard: De invloed van adaptieve leersystemen
Kennisnet gaat in deze publicatie dieper in op de invloed van adaptieve leersystemen op de professionele ruimte van de leerkracht. Kennisnet analyseert de effecten van adaptieve leersystemen op de leraren die ermee werken en hun …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Standaardberichten in Smartschool om je werkdruk te verminderen
Dat we met z’n allen overrompeld worden door berichten op Smartschool, is een understatement. Maar hoe reageer je daar nu op?
Je hebt niet altijd tijd om meteen een antwoord te formuleren. Het is soms echt zuchten en zweten om te zoeken naar een …
Artikel -
Maakt artificiële intelligentie straks het huiswerk van je leerlingen?
In dit artikel krijg je meer informatie over AI en ChatGTP. Daarnaast worden ook enkele tips aangereikt om deze technologie in te zetten in jouw klas.
Artikel (12) -
Bug in LibreOffice Writer: Aanpassen van de inhoudsopgave
Er blijkt een fout te zitten in LibreOffice waardoor het maken van een inhoudsopgave niet werkt wanneer de taal van de gebruikersinterface Nederlands is. Lees het artikel om toch een inhoudsopgave toe te voegen.
Bron: Een eindwerk maken met …
ArtikelLeerkracht -
ICT-prioriteiten bepalen: Drie werkvormen
Tijdens het opmaken van het ICT-beleidsplan zal je prioriteiten moeten bepalen in de acties die je wil ondernemen. Om samen met het team te beslissen kan je een werkvorm gebruiken. In dit document worden drie werkvormen uitgewerkt in functie van …
ArtikelICT-coördinator -
Analyse van het ICT-beleid: SWOT-analyse
Een goed ICT-beleidsplan start met het bepalen van de beginsituatie in je school. Dit kan je doen aan de hand van een SWOT-analyse. Daarin bekijk je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen voor de digitale transformatie van je school.
Dit …
Artikel (3)ICT-coördinator -
Een ICT-beleidsplan in vijf stappen: Infographic
Een ICT-beleidsplan opstellen is een proces dat je doorloopt samen met het schoolteam.
Deze vijf stappen helpen je op weg:
- bepaal de beginsituatie;
- werk een schooleigen visie op ICT uit;
- bepaal je prioriteiten;
- leg je acties vast en maak een …
Artikel (3)ICT-coördinator -
ICT-visie op school: Stappenplan
Dit stappenplan met informatie en tips helpt je op weg om samen met het hele team een ICT-visie uit te werken voor de school. De ICT-visie is een goede basis voor het opstellen van je ICT-beleidsplan.
Artikel (3)ICT-coördinator -
ICT-beleid effectmeting: Werkvormen
Bij het uitvoeren van je acties uit je ICT-beleidsplan is het belangrijk om regelmatig de effecten van de verschillende acties na te gaan. Samen met het team kan je dit doen door een werkvorm te gebruiken.
In dit document werden enkele werkvormen …
ArtikelICT-coördinator -
Aan de slag als digihelper: Brochure met praktische tips
Mensen moeten steeds meer kunnen om aan de digitale samenleving deel te nemen. Die digitale vaardigheden aanleren en bijhouden is voor veel mensen moeilijk. Zij kunnen hierbij hulp gebruiken.
Voel jij je wel comfortabel in de digitale wereld? Dan …Artikel