-
Zelfregulerend leren: Model van Barry Zimmerman
Deze poster biedt je een visuele weergave van wat zelfregulerend leren precies inhoudt. Welke vaardigheden en processen vinden plaats wanneer je je leren (mee) stuurt?
De poster is gebaseerd op het model van Barry Zimmerman, één van de …
Downloadbaar lesmateriaal (72)Pedagogisch begeleider -
Differentiatie- en verrijkingsmateriaal voor hoogbegaafden: Overzicht
Een tabel met materialen en methodes van uitgeverijen die kunnen gebruikt worden bij differentiatie en verrijking voor cognitief sterke leerlingen.
Er wordt vermeld voor welk vak en in welk leerjaar ze bruikbaar zijn.
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal -
Zelfregulerend leren: Toolbox
Deze toolbox met o.a. vragenlijsten reikt concrete handvaten aan om het zelfregulerend leren van leerlingen in kaart te brengen. Dit is een eerste stap om het zelfregulerend leren vervolgens te kunnen monitoren en te bevorderen. Daarnaast vind je …
Downloadbaar lesmateriaal (130) -
Welke hand ben ik: Talenten ontdekken en benoemen in de klas
De (pré)schoolverlaters uit het BuLO gaan op zoek naar hun interesses en talenten.
Er wordt een link gelegd tussen talenten en zeven interessedomeinen. Deze worden voorgesteld met handen:
- keukenhanden,
- propere handen,
- zorgzame …
Downloadbaar lesmateriaal (22) -
Hulp vragen: Hulpfiche
Hulpfiche voor leerlingen die tijdens zelfstandig werk het moeilijk hebben om op de juiste manier aandacht te vragen.
Deze fiche bevat een stappenplan met pictogrammen van sclera en legt stapsgewijs uit hoe de leerlingen het best hulp kunnen vragen …
Downloadbaar lesmateriaal (114)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leerlijn leren leren
De doelen in deze leerlijn werden opgesteld vertrekkend van volgende principes.
- Doelen moeten eenvoudig zijn.
- Doelen moeten ook voor ouders begrijpbaar zijn.
- Doelen moeten SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden) …
Downloadbaar lesmateriaal (85)