-
Estafette: Blokkenestafette
Een estafettevorm waarbij niet alleen de snelheid belangrijk is, maar ook goed moet worden nagedacht. Eén persoon per groepje mag een blokje ophalen, maar moet goed onthouden hoe het bouwwerk achter de bak met blokken is neergezet. Wie …
Video (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Conditie: Ninja Warriors
Dit Ninja Warriorsparcours is een mooi voorbeeld van hoe simpel en leuk het is om zo een parcours in je gymles te creëren. Natuurlijk, het vergt veel materialen, maar veel van de gebruikte materialen zijn basismaterialen die vaak wel te …
Video (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Kast, stoel, tafel: Op een speelse manier de maaltafels herhalen
Een eenvoudige, leuke manier om in duo's de tafels van vermenigvuldiging in te oefenen.
Je hebt geen materiaal nodig!Video (28)Leerkracht -
De voordelen van co-teaching
Co-teaching heeft heel wat voordelen. Zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten.
KlasCement ging op bezoek bij de kleuterjuffen Birgit en Nikki van basisschool GO! De Pijl.Kijk mee naar het enthousiaste relaas over co-teaching en zie hoe zij …
Video (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Led-nachtlampje: Techniekles in het eerste leerjaar
Deze klas maakte een energiezuinig led-nachtlampje. Goed voor uren licht in de duisternis.
We schuurden, boorden, plooiden, hamerden en schroefden het geheel in elkaar. De kunststof die we gebruikten is PETG. Deze kan je koud vervormen. Andere …
Video (9)Leerkracht -
Aller: Video over activerende werkvorm
In deze video zie je hoe de klas creatief aan de slag gaat met het werkwoord aller. Ze beelden de vervoeging uit a.d.h.v. leerlingen die voorbijgaan. Dat doen ze met foto's, video en klankopname.
Video (7)Leerkracht -
Maak een theelichthouderversiering
In deze video zie je hoe je een eenvoudige versiering voor een theelichtkaarsje maakt.
Voor de veiligheid:
- Gebruik de versiering nooit zonder het glazen houdertje.
- De versiering mag niet hoger zijn dan het glazen potje.
- Zorg ervoor dat de …
Video (13)Leerkracht, ICT-coördinator -
Werken met een digitaal schoolbord
Inleiding
De basisschool in dit praktijkvoorbeeld heeft ervoor gekozen om in alle leerjaren van de lagere school een digitaal schoolbord te plaatsen. Het digitale schoolbord kan in alle leerjaren – al dan niet met een iets andere invulling …
Video (4)School/onderwijs -
Een digitaal zorgsysteem ontwikkeld door basisscholen
Inleiding
Dit praktijkvoorbeeld gaat over een digitaal zorg/leerlingvolgsysteem van een scholengemeenschap. De scholen hebben hun middelen gebundeld om een zorgsysteem op maat te laten uitwerken, gezien de bestaande zorg- en leerlingvolgsystemen …
VideoSchool/onderwijs -
ICT geïntegreerd in de dagelijkse klaspraktijk
Inleiding
De school in dit praktijkvoorbeeld heeft een uitgesproken visie op ICT in het onderwijs. ICT-integratie is in deze leefschool iets dat vanzelfsprekend gebeurt in de dagelijkse klaswerking. Vooral het zelfsturend leren met behulp van ICT en …
Video (3)School/onderwijs -
ICT-beleid binnen een scholengemeenschap
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt het traject toegelicht dat een scholengemeenschap bewandelt om tot een gezamenlijk ICT-beleid te komen. Vijf scholen binnen de scholengemeenschap nemen een voortrekkersrol op zich. Zij vormen een …
VideoSchool/onderwijs -
Een systematische aanpak van ICT-integratie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld is te zien hoe ICT op een systematische wijze kan worden geïntegreerd. De basisschool werkt via een systeem waarbij de ICT-coördinatoren elke maand en per leerjaar digitale leermiddelen aanbieden die …
Video (3)School/onderwijs