-
Upselling en cross-selling
In dit leermiddel worden de begrippen upselling en cross-selling gedefinieerd en geïllustreerd met enkele voorbeelden. Vervolgens maken de leerlingen een korte invuloefening om deze begrippen te verwerken.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Loonberekening: Oefening
Een oefening op de loonberekening (inclusief verbetersleutel) in vier gevallen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Europese toolkit voor natuurbescherming
De toolkit is ideaal voor projectwerking, het combineert immers doelen uit verschillende vakken: biologie, aardrijkskunde,
milieukunde, maatschappijleer, politicologie, kunstzinnige vorming, talen of burgerschapsonderwijs.De toolkit is opgebouwd rond …
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Vakbeurzen: Voorbereiding studiebezoek
Voorbereidingsles bij een bezoek van de klas aan de Inspire Health & Care beurs in Gent. Deze presentatie dient als introductie tot
- vakbeurzen als kanaal voor bedrijfscommunicatie;
- sector-analyse (in dit geval van de gezondheidssector). …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Stereotypen over vrouwelijke bedrijfsleiders: Begrijpend lezen
Een opdracht leesvaardigheid binnen het thema stereotypen en vooroordelen, met als onderwerp vrouwelijke onderneemsters. De leerlingen krijgen vragen bij een artikel van 24 februari 2024 uit Het Nieuwsblad.
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht -
Verlichtingsplan winkel: Taak - Lift 5
Hoe ondersteunen lichtbronnen de artikelpresentaties? De leerlingen stellen een plan op over hoe ze de verlichting zouden aanpakken in een winkel naar keuze.
Deze opdracht hoort bij thema 3 level 6.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Pitch: Spreekvaardigheid
In deze taak verwerken de leerlingen de leerstof rond de pitch door zelf een product te bedenken of een bestaand product te updaten en dat te promoten met een pitch.
De opdracht is opgebouwd volgens OVUR en bevat evaluatiekaders.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Andermans zaken: Werkblad bij aflevering MAU kattencafé
Marketingvragen bij de aflevering over kattencafé MAU van Andermans Zaken . De vier p's van de marketingmix:
- product,
- plaats,
- prijs,
- promotie,
worden besproken, evenals de ondernemingsvorm en de doelgroep.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Persoonlijke communicatiestijlen: DICS-model
Introductie tot persoonlijke communicatiestijlen volgens het DICS-model met oefeningen. De presentatie is opgebouwd volgens deze onderdelen:
- Wat is een persoonlijke communicatiestijl?
- Waarom is het belangrijk om iemands communicatiestijl …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Vakantie plannen: ICT-opdracht
Doel van de opdracht: Leerlingen ontwikkelen vaardigheden op het gebied van budgetbeheer, planning en creativiteit terwijl ze hun ideale vakantie plannen. Ze komen tot een onderzoekende houding en ontwikkelen ICT-vaardigheden.
Ze maken de opdracht aan …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
Marktbezoek: Vragenlijst
Deze opdracht kan gebruikt worden om een marktbezoek te begeleiden.
De leerlingen gaan zelfstandig op zoek naar de verschillende soorten kramen en producten. Ze bekijken de verschillende promotietechnieken en stellen vragen aan een marktkramer over …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Realistische doelen stellen: SMART-methode
Realistische doelen stellen volgens de SMART-methode.
Zowel de uitleg, als de oefeningen zijn aanpasbaar op maat.
Je kan dit gebruiken om de leerlingen te helpen met het plannen van taken en het bereiken van doelen.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht