16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Go goals: SDG board game
The game is intended to inform children and young people around the world about the sustainable development goals in a simple and child-friendly way.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
ySKILLS: Toolkit
The toolkit is divided into five modules, each covering different aspects of digital competencies:
- What are digital skills?
- What do we know from research about digital skills?
- How do we measure digital skills?
- Survey results on digital skills among …
Translated by
Downloadable resource -
The Climate Fresk of Climate Collage: Game Cards
During the three-hour interactive workshop The Climate Fresk you will learn whether your students know the essence of the climate challenge and you learn to take climate action.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
Europe's climate policy: holding a Peer Parliament
Europe's future climate policy will only succeed if we design it for people and with people. In the context of the European Climate Pact, we invite you to hold a Peer Parliament with your students and discuss important topics from the perspective …
Translated by
Downloadable resourceOrganisation, company, NPO -
Our planet, our future: Informative site with worksheets
Our planet, our future is an online platform that can help young people to better understand the causes and consequences of climate change, while offering solutions on how to make our society climate-friendly. The platform combines science, …
Translated by
Downloadable resource (3)Organisation, company, NPO