16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Freepik Pikaso: Afbeeldingen creëren met AI
Met deze tool kan je afbeeldingen creëren met behulp van artificiële intelligentie. Je bepaalt zelf hoeveel AI-assistentie je nodig hebt.
Pikaso stelt je in staat om elke gewenste afbeelding te visualiseren en te schetsen via de …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Tools voor digitale creativiteit
Deze website verzamelt honderden tools, websites, apps en toepassingen voor jouw digitale creativiteit. Zo vind je er apps voor:
- beeldbewerking;
- videobewerking;
- artificiële intelligentie;
- tekenkunst;
- audiobewerking:
- muzische vorming; …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
KANT EN CLARA: Workshop wezenkledij
Het scholenprogramma KANT EN CLARA is een belevingspakket van het Maagdenhuis waarmee je met je klas in de voetsporen treedt van de weeskinderen.
Help jij Houten Clara om het wezenuniform van de weeskinderen te updaten (één uur)? …
tot
Nascholing of activiteit -
KANT EN CLARA: Interactieve rondleiding
Het scholenprogramma KANT EN CLARA is een belevingspakket van het Maagdenhuis waarmee je met je klas in de voetsporen treedt van de weeskinderen.
Tijdens een interactieve rondleiding (anderhalf uur) dompelen we je onder in het leven van een weeskind. …
tot
Nascholing of activiteit -
Het kunstlab van M: De digitale kunstklas
Het kunstlab van M is een participatief platform. Het wil de blik van leerlingen verruimen en ze creatief en kritisch met beelden laten omgaan, ondersteund door artificiële intelligentie (AI).
Leerlingen leren kijken naar kunst in het …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Sammlungen Online: Nationale Musea in Berlijn
Website met onlinecollectie van de Nationale Musea in Berlijn. Deze nationale musea beschikken over vijftien collecties en vier instituten in Berlijn. Samen vormen ze een universeel museum dat in de loop der generaties is gegroeid om kunst- en …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Online leerplatform: Sublimatie
Sublimatie is de benaming voor een proces in de makerswereld waarbij men een digitaal ontwerp permanent op een product plaatst. Bijvoorbeeld een T-shirt, mok, rugzak, sleutelhanger, fotoplaat … Met een sublimatieprinter en hittepers kan je …
Website -
Online leerplatform: Digitaal borduren
Borduren is het maken van versieringen met naald en garen op textiel, leer of andere ondergronden. Digitaal borduren doe je met een computeraangestuurde borduurmachine die via een softwareprogramma een steekbestand leest en borduurt met …
Website -
Online leerplatform: 3D-printen
Een 3D printer is een machine die laag voor laag een object opbouwt of 'print', door middel van een digitaal ontwerp. Een 3D (driedimensionaal) ontwerp kan in verschillende materialen als (plastic) …
Website -
Online leerplatform: 3D-ontwerpen
Om digitale machines zoals een 3D-printer of een CNC-machine aan te sturen, maak je een 3D-ontwerp. Je leert 3D-tekenen in een CAD-programma. Je kan deze ontwerpen overzetten naar de besturingsprogramma's voor digitaal fabricatie.
Leer alles …
Website -
Online leerplatform: Lasersnijden
Lasersnijden is het proces waarbij een laserstraal allerlei materialen zoals hout, kunststof, textiel, karton ... kan snijden, graveren of etsen. De grote nauwkeurigheid, snelheid en veelzijdigheid van de laser zijn de grote voordelen bij het …
Website -
Online leerplatform: Snijplotten
Een snijplotter is een machine die in allerlei dunne 2D materialen kan snijden of die omtrekken kan tekenen. Met een plotter snij je onder andere in stickermateriaal, papier, textiel en allerlei transfer materialen om bijvoorbeeld op textiel …
Website