16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
ZIM Emojitool: Ontdek de code van een emoji
Iedereen kent en gebruikt emoji's. Het wordt nog interessanter als je uitlegt hoe je de code van een emoji kan gebruiken in een app.
Ik ontwikkelde samen met ZIMjs.com/kids deze emojitool. Zo kan je onmiddellijk de code kopiëren naar andere …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Talkr: Laat foto's praten
De app Talkr laat jou toe om foto's te laten spreken. Door eigen of andere foto's te importeren breng je het personage op de foto als het ware tot leven.
De app Talkr Live biedt dezelfde mogelijkheden. Hierbij is het echter mogelijk om live op …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
WebTinq: Websites bouwen
WebTinq is een online HTML-editor voor kinderen. Leerlingen kunnen er webpagina's mee bouwen én publiceren. Een handige website-editor om leerlingen met echte code in html, css of js met mappenstructuur uit te leggen, zonder …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Is dat RAAR?: De speelkaarten van het bordspel
In deze app zitten alle speelkaarten van het bordspel Is dat RAAR?, een spel over psychische gezondheid en kwaliteit van leven. Ga spelenderwijs met elkaar in gesprek over wat je meemaakt in je leven en wat je daarbij denkt en voelt. Zo leer je …
App of software (6)Leerkracht, Ander -
Citizen games: Serious game rond respectvol omgaan met elkaar
In deze serious game beoordelen leerlingen uitspraken. Welke uitspraken zijn leuk om te horen? Welke uitspraken zijn beledigend?
Het project stelt zich ten doel bij te dragen aan een inclusievere en respectvollere Europese maatschappij.
App of software (3)Leerkracht, Ander -
Het Belgische noodgeld: Onlinetool
Via deze onlinetool stelt het Museum van de Nationale Bank van België haar uitgebreide collectie van noodgeld tentoon. Dit geld werd tijdens WOI door meer dan 600 Belgische gemeenten en liefdadigheidsinstellingen uitgegeven.
De tool is een …
App of software -
Happy Onlife: Spelenderwijs digitale vaardigheden verwerven
Happy Onlife, een app van de Europese commissie, geeft ouders en leerkrachten de educatieve tools in handen om kinderen te leren omgaan met de mogelijkheden én de gevaren van het internet.
Het is geschikt voor kinderen en jongeren vanaf 8 …
App of software (7)Andere functie -
Wakosta?!: Wegwijzer in jouw budget
Wakosta?! is een app waarmee jongeren hun bugdet leren beheren.
Met deze app kan je inkomsten en uitgaven ingeven en heb je zicht op je budget per maand of per week.
Je kan op het einde van de maand je overschot (+) of tekort (-) zelf in de nieuwe …App of software (9)Organisatie, firma, vzw -
Bomberbot: Leren programmeren
Een volledig uitgewerkte lesmethode om kinderen te leren programmeren.
Hier is geen ICT-kennis voor nodig!Volledige lesplannen en presentaties waarmee je direct aan de slag kunt. Er zijn meer dan driehonderd levels in de online game voor …
App of software (4)Leerkracht, ICT-coördinator