16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Praktijk: Schets en evaluatie
Dit leermiddel is een werk- en zelfevaluatie dat kan ingezet worden tijdens technische praktijklessen. De leerlingen schetsen wat ze hebben uitgevoerd en hoelang ze aan de opdracht hebben gewerkt. Op het einde van een les, week of project vullen …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Veiligheidspictogrammen: Kwartetspel
Door een kwartetspel te spelen, leren je studenten over veiligheid in de praktijklessen en maken ze kennis met de pictogrammen. Tijdens het spel maken ze kennis met volgende pictogrammen:
- veiligheidshelm,
- veiligheidsschoenen,
- beschermende …
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht -
Starten met innovatie in het technisch en beroepsgericht onderwijs: Inspiratiegids
Werk je in een technische of beroepsgerichte school en heb je een interessant innovatief idee om de wereld van onderwijs en arbeidsmarkt voor jezelf en je leerlingen te verbeteren?
Wil je dit graag in een project gieten maar weet je niet waar …
Downloadbaar lesmateriaal -
Repair Everywhere: Challenges
Repareren is goed voor het klimaat en voor de lokale economie. Om het thema repareren onder de aandacht te brengen bij leerlingen, vind je in dit document drie challenges die je op school of met de klas kunt organiseren.
De challenges werden …Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Repair café: Hersteller voor de klas
Tips om met je klas op bezoek te gaan bij een Repair Café of een professionele hersteller in de buurt. Of om eventueel een hersteller uit te nodigen in de klas.
Tijdens zo’n bezoek of klasgesprek ontdekken leerlingen wat vrijwillige …
Downloadbaar lesmateriaal -
Bordspel hout: Werkbundel
Dit is een project dat kan gebruikt worden in het begin van het schooljaar.
Tijdens de project maken de leerlingen het bordspel malefiz. Na het maken mogen ze het natuurlijk testen.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Kerstboom in MDF: Stappenplan
Deze kerstboom maak je uit MDF van 18 mm dik. Het maken duurt een vier lesuren. Indien je de stukken op voorhand klaarmaakt kan dit een pak sneller. Dit is een klein tussenproject dat je kan maken wanneer je ziet dat je tijd en ruimte …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Houten bierbakje: Stappenplan, werkbundels en -tekeningen
Leermiddel i.v.m. houtconstructie (domino-deuvel), machinale houtbewerking (frezen) en materialenleer (houtsoort den).
Aanvullend een introductiepagina, de technische tekening en een stappenplan voor de montage van een houten (bier)bakje.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Virtual reality: Kolomboormachine
Dit filmpje geeft een impressie weer van de Virtual reality kolomboormachine app dat onze gamificator gemaakt heeft voor gebruik op de Oculus Quest.
Momenteel zijn we nog bezig met de fine-tuning maar binnenkort zal deze gratis beschikbaar …
Video (4)Directie -
Handleiding voor het maken van een passieve luidspreker
Bouwhandleiding rond het maken van een passieve luidspreker.
De leerling kan er zelfstandig mee aan de slag, De leerkracht helpt, assisteert, controleert en stuurt bij. De leerling evalueert zijn werk tussendoor zelfstandig en vult op het einde nog …
Downloadbaar lesmateriaal (13)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht -
Hout: Placemat delingen in de houtbewerking
Hulpfiche voor de standaard delingen in de houtbewerking als hulpmiddel voor leerlingen van de tweede graad Buso.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht