16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Code City: Codeerlessen
Coderen en computationeel denken zijn dé vaardigheden van de toekomst. Door te coderen leren kinderen de digitale wereld beter begrijpen. Ze leren logisch nadenken, krijgen een beter ruimtelijk inzicht en lossen problemen op. Een flinke …
WebsiteNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Whadda: Ontwikkel je STEM- en programmeervaardigheden
Whadda biedt de makersgemeenschap doe-het-zelf-elektronica en apparatuur om ideeën tot leven te brengen! Doe mee met onze zoektocht om meer te leren over elektronica, programmeren, mechanica en meer nuttige vaardigheden! Laat je inspireren …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
STEAM Learning Ecologies
STE(A)M Learning Ecologies (SLEs) is een project dat gefinancierd wordt door de EU en gericht is op het ontwikkelen van interessante leermogelijkheden voor wetenschapsonderwijs, die toegankelijk zijn voor iedereen, zowel binnen formele als …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Labosims: Animaties voor natuur- en scheikunde
Op deze Franstalige website vind je animaties voor de vakken natuur- en scheikunde. Deze online webapps zijn gemaakt met ZIM om verschillende kleurenmetingen, snelheid, beweging van energie te demonstreren aan leerlingen.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
KdG FabLab: Maakplaats voor iedereen
Het FabLab van de Karel de Grote Hogeschool is een maakplaats voor iedereen. Je vindt er onder andere:
- 3D-printers,
- een Makerbot,
- lasercutters,
- een CNC-frees,
- een AR/VR-space,
- een textielatelier,
- educatieve tools (Makey Makeys, Microbit ....) …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Technotheek Westland: Technologieonderwijs in Nederland
Technotheek Westland is een organisatie die leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs uit Nederland laat kennis maken met wetenschap, technologie en digitale vaardigheden.
Je kan een virtueel bezoekje brengen via 360°-tour.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Circularbuilt: Circulair bouwen
Dit is de homepagina voor Circulair gebouwd met praktische gids en tools waarmee bouwteams hun circulaire ambities kunnen bepalen.
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Planeet Circul'air: Podcast
In Planeet Circul'air wordt uitleg gegeven op alledaagse situaties die verband houden met de taken van OVAM, de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij. De podcasts omvatten onderwerpen zoals het bodemattest, ecodesign, voedselverspilling, …
Website -
NASA Science: Open-sourcewetenschapsinitiatief
De ruimteorganisatie NASA engageert zich om een inclusieve open wetenschapsgemeenschap op te bouwen. Open-sourcewetenschap is een verbintenis tot het open delen van software, gegevens en kennis (zoals algoritmen, artikelen, documenten, aanvullende …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Technology 4 Learning
Deze onderwijsinstelling in New South Wales, Australië, streeft ernaar onderwijzend personeel te ondersteunen bij het implementeren van technologie en het creëren van een stimulerende digitale leeromgeving. Naast hun website maken ze ook …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Wat is een isomosnijder?
Een schuimsnijder is een elektrisch apparaat dat dient om handmatig of computergestuurde vormen uit polystyreen schuim (piepschuim of Isomo) te snijden. Door een fijne gloeidraad smelt er een …
Website -
De naaimachine: Praktijkopdracht
Een naaimachine gebruikt een mechanische techniek om stoffen aan elkaar te naaien of te versieren. In tegenstelling tot naaien met de hand, maakt de naaimachine gebruik van twee draden garens, de bovendraad en de onderdraad. De bovendraad loopt …
Website