16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Thuis in Erfgoed: Audiovisueel materiaal
FARO maakte in kader van Erfgoeddag 2024 een audiovisuele collectie aan rond het jaarthema Thuis op Het Archief voor Onderwijs. Hierin bekijken we in zes delen hoe een thuisgevoel vorm krijgt: in de wijk, in taal en in verschillende …
Video -
Fietsen met een hoofdtelefoon: Leesopdracht
Leerlingen lezen een artikel over fietsen met een hoofdtelefoon op en beantwoorden enkele meerkeuzevragen.
Je kan dit gebruiken als extra oefening i.v.m. verkeersveiligheid of om een klasgesprek aan te gaan.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Goede voornemens: Poster maken
Een alternatieve schrijfopdracht om het nieuwe jaar te starten. Het is een lees -en schrijfopdracht waarbij leerlingen hun goede voornemens verwerken in een poster.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Kunstbabbelkaarten: In gesprek gaan aan de hand van kunst
Onze kunstbabbelkaarten nodigen je uit om met je klasgroep in gesprek te gaan aan de hand van een selectie werken uit de collectie van het MSK.
Samen kan je het hebben over alledaagse onderwerpen zoals kledij, hobby’s, feest, vakantie, de …Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Sport en spel: Bundel jeugdboekenmaand 2024
Het thema van de jeugdboekenmaand 2024 is Sport en spel. In deze fiche vind je mogelijke activiteiten om te filosoferen rond dit thema.
Elke activiteit kan je afzonderlijk inplannen, in gelijk welke volgorde. Je kan ook zelf het aantal activiteiten …
Downloadbaar lesmateriaal (12) -
Jongeren, pesten en geweld: Begrijpend lezen
Leerlingen lezen een krantenartikel over jongeren, pesterijen en geweld.
Vervolgens beantwoorden ze een aantal vragen over het artikel.
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht -
Taaldagboek: Invulblad
Leerlingen kunnen gedurende een week noteren wat ze dagelijks hebben gedaan om hun Nederlands te verbeteren.
Downloadbaar lesmateriaalGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Geloof bij jongeren: Leesopdracht en reflectie
Vragen bij de informatieve tekst over de Wereldjongerendagen in Lissabon uit het tijdschrift Don Bosco magazine. Er zijn ook vragen voor een reflectie rond geloof en zingeving bij jongeren voorzien.
Downloadbaar lesmateriaal -
Ewoud Vromant: Leesopdracht
Vragen bij de informatieve tekst (interview) uit het tijdschrift Don Bosco magazine met paralympisch atleet Ewoud Vromant. Ook de antwoorden staan in dit document.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Budget Responsible: Financiële educatie voor jongeren
Ontdek op een speelse manier de financiële wereld en hoe je een budget kunt beheren. Budget Responsible is een internationaal project rond financiële educatie speciaal ontworpen voor jongeren, hun leerkrachten en ouders, die elk aan de …
Website -
EDUbox Lezen: Tool
Met de EDUbox Lezen wil VRT - samen met Het Leesoffensief (samenwerkingsverband tussen de departementen Onderwijs en Vorming, Cultuur, Jeugd en Media, en Welzijn) - zoveel mogelijk leerlingen mobiliseren om te lezen, voor te lezen of samen te …
Interactieve oefening (3) -
EDUbox Lezen: Zeven keer anders
Met de EDUbox Lezen wil VRT - samen met Het Leesoffensief (samenwerkingsverband tussen de departementen Onderwijs en Vorming, Cultuur, Jeugd en Media, en Welzijn) - zoveel mogelijk leerlingen mobiliseren om te lezen, voor te lezen of samen te …
Downloadbaar lesmateriaal