16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Common sense, how is the fork on the handle?: Board game
As part of the Stem & Vork project, ILVO developed a board game in collaboration with Odisee Hogeschool and Luca School of Arts.
The aim of the game is to let young people between the ages of 12 and 99 experience what the business life of a farmer …
Translated by
Tangible material -
Free workshop on climate change
In this participatory and interactive session on climate, young people from the first stage of secondary education themselves look for more knowledge about climate and they themselves develop an action for the school.
The session, which lasts 2 hours, …
Translated by
till
Training or activity (3) -
Become a WaterWise class or school: Traject
Become a WaterWise class or school from September 2024. Take up the challenge together to teach students to make sustainable choices and thus reduce their water footprint at school in terms of food, clothing, paper, direct water... This is how we …
Translated by
till
Training or activity -
The wonder of science
Platform with a range of tools for STEM-oriented inquiry learning.
Under the Resources tab you will find concrete teaching materials to facilitate the principles of crosscutting concepts and Science and Engineering Practices .
Translated by
WebsiteTeacher -
Information and videos about organic farming
Everything about organic is an informative website of the Flemish Center for Agro- and Fisheries Marketing (VLAM), with all kinds of videos and handy sheets about organic farming to show in the classroom.
Under the main menu you will find the …
Translated by
Website -
The most sustainable class: Workshop on making sustainable choices
The most sustainable class is an educational game in which students discover the impact of their choices on climate and the environment and which sustainable choices they can make.
Sustainability is a beautiful and widely used container term. But what …
Translated by
till
Training or activity -
Plukvers van de Press: Workbook
Workbook on fruit cultivation. The following questions are addressed:
- Working all year round in the orchard/plantation?
- How does a fruit grower know when his fruit should be picked?
- How do we still have fresh fruit from our own soil in June?
Translated by
Downloadable resource (9)