16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Boerenverstand, hoe zit de vork nu aan de steel?: Bordspel
In het kader van het Stem & Vork project ontwikkelde ILVO, i.s.m. Odisee hogeschool en Luca school of Arts een bordspel.
De bedoeling van het spel is om jongeren tussen 12 en 99 jaar te laten ervaren wat het zakelijke leven van een landbouwer …
Fysiek materiaal -
SDG's, Op weg naar 2030: Spelvorm
Milieu en duurzaamheid zijn niet meer weg te slaan uit de actualiteit. De SDG’s of duurzame ontwikkelingsdoelstellingen geven een kader om ons op koers te zetten richting duurzame maatschappij. Wat houden die SDG’s in en hoe kan …
Fysiek materiaal -
Save our planet: Spel
Save our Planet over klimaat en duurzaamheidskwesties is ontwikkeld door VIVES. Het bestaat als bordspel, maar kan ook online gespeeld worden.
Weet jij trouwens hoeveel voedsel wordt verspild, welk Europees land de grootste ecologische voetafdruk per …
Fysiek materiaal (7) -
Agwaminga: Spel
Tijdens het spel Agwaminga worden waterwerkgroepen (lees: groepjes leerlingen) uitgedaagd zoveel mogelijk opdrachten, geïnspireerd op de watercontext van Ecuador/Esmeraldas, tot een goed einde te brengen. Een goed opgeloste opdracht levert …
Fysiek materiaal