16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Sleutels voor hybride onderwijs
In dit artikel worden handvaten aangereikt om leerlingen te motiveren om
te leren, zowel in een gewone klassetting als tijdens hybride onderwijs.
Artikel (9)Leerkracht -
Kritisch denken in het secundair: Laat minstens 1% twijfel toe
'Buig je uitspraken om tot vragen en spoor zelf andere meningen op', vraagt leraar Sara De Jaeghere aan haar klas 6STW. Daar start kritisch denken. Als het kon, reed de leraar en mediacoach van SIGO Gistel haar leerlingen daarvoor met een bus heel …
Artikel -
Lexima Magazine: editie 2024
Lexima Magazine is een uitgave van Lexima. Met dit magazine informeren we onderwijs- en zorgprofessionals over de preventie en behandeling bij lees-, schrijf- en rekenproblemen, compenserende oplossingen en manieren om te werken aan …
Artikel -
Online identiteit en gedrag jongeren: Onderzoeksrapport
Pimento onderzocht de online wereld van Vlaamse jongeren via enquêtes en interviews met meer dan duizend jongeren.
- Wat doen jongeren online?
- Zijn ze hetzelfde online als offline?
- Wanneer nemen ze een screenshot van een foto?
- Wanneer liken ze …
Artikel -
Leerstof beter verankeren met de +1 routine
Jezelf testen en de belangrijke concepten trachten op te roepen nadat je iets hebt ingestudeerd, ook gekend als retrieval practice, levert vaak meer leerrendement op dan de leerstof meteen een tweede keer door te nemen. De +1 routine is een …
Artikel -
Een ex-OKAN-leerling in mijn klas. Wat nu?
Jaarlijks stromen enkele duizenden ex-OKAN-leerlingen door naar het regulier onderwijs. Ze maken een turbulente periode door en torsen taal- en vaak ook leerachterstand. 'Tijdens die inhaalrace kunnen ze alle hulp gebruiken', vertelt vervolgcoach …
Artikel -
Dagritme voor pubers: Planningsdocument
Pubers op weg helpen om hun schoolwerk in tijden van thuisonderwijs te leren organiseren. In dit artikel biedt de auteur een aantal werkinstrumenten aan om een werkplanning op te maken.
Je kan de planner aanpassen aan de eigen noden.
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Van een diverse boekencollectie tot een uitnodigende leesplek: Hoe scholen bouwen aan een kwalitatieve leesomgeving
36 basis- en secundaire scholen begonnen in januari 2021 een traject waar ze een kwalitatieve leesomgeving zullen uitbouwen, ondersteund door een begeleider.
Het wieden, registreren en uitbreiden van de boekencollectie op school stonden als enkele van …
Artikel -
Kinderen en echtscheiding: Podcast
Kinderen worden vaak vergeten bij een echtscheiding, maar daar wil Laura Kors iets aan doen. Ze maakte een podcast waarin ze de kinderen die te maken krijgen met een echtscheiding van hun ouders aan het woord laat.
ArtikelGeen lid meerAnder -
Crisissignaleringsplan: Plan van aanpak bij crisissituatie
Een praktijkvoorbeeld van een crisissignaleringsplan voor een leerling met ASS.
Het plan is opgedeeld in drie fasen, van de rustige fase tot een crisisfase.
Bij elke fase wordt duidelijk vermeld welke stappen de leerkracht en leerling moeten …Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Welke uitleensystemen voor boeken kan je als school gebruiken?
Boeken zijn onmisbaar op een school. Veel scholen zoeken naar een geschikt uitleensysteem voor hun school- of klasbibliotheek. Dit artikel van Iedereen Leest geeft een overzicht van bestaande (betalende en gratis) uitleensystemen.
Artikel -
Zo doen andere scholen aan duurzaamheidseducatie: Leuke voorbeelden van MOS
Heel wat scholen willen hun expertise met jou delen en tonen hoe zij duurzaamheidsthema’s aanpakken. De MOS-reporters sprokkelden inspirerende ideeën.
We hebben voor jou al heel wat voorbeelden van scholen die succesvol werken rond thema's …
Artikel