16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Mon smoothie préféré: Tâche intégrée
In deze opdracht stellen de leerlingen een smoothie mondeling voor aan de hand van een presentatie. Op die manier worden verschillende zaken geëvalueerd:
- woordenschat
- spreekvaardigheid
- spelling
- ICT
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
CLIL Connect Conference: Save the date
Ontdek de kracht van verbinding in het onderwijs op de CLIL Connect Conference.
Ben jij een onderwijsprofessional of onderzoeker in CLIL en meertalig onderwijs? Dan is dit jouw kans om te verbinden, leren en groeien. Van de Noordzee tot de …tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
Whadda: Ontwikkel je STEM- en programmeervaardigheden
Whadda biedt de makersgemeenschap doe-het-zelf-elektronica en apparatuur om ideeën tot leven te brengen! Doe mee met onze zoektocht om meer te leren over elektronica, programmeren, mechanica en meer nuttige vaardigheden! Laat je inspireren …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Hoe omgaan met vertaalsites?
Een les uitgewerkt rond de valkuilen van vertaalsites, met een focus opvertalingen van Frans naarNederlands. Deze les doet leerlingen stilstaan bij gebreken, maar ook bij de kansen van gekende vertaalsites zoals DeepL, Google Translate...
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Animal perdu: Faire une affiche
De leerlingen maken een affiche voor een verloren gelopen huisdier. Deze opdracht is opgebouwd volgens OVUR en bevat ook een evaluatierooster.
Leerlingen werken aan schrijfvaardigheid en ICT en sluit aan bij de leerstof uit étape 3.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
ySKILLS: Toolkit
De toolkit is verdeeld in vijf modules die elk verschillende aspecten van digitale competenties behandelen:
- Wat zijn digitale vaardigheden?
- Wat weten we uit onderzoek over digitale vaardigheden?
- Hoe meten we digitale vaardigheden?
- Survey resultaten …
Downloadbaar lesmateriaal -
PictoBlox: Grafisch coderen
PictoBlox is een op blokcode gebaseerde educatieve tool voor beginners met hardware-interactiemogelijkheden voor opkomende technologieën zoals robotica, AI en machinaal leren die het leren coderen leuk en boeiend maken.
Je kan ook met de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Ik twijfel: Informatievaardigheden versterken bij internetgebruikers
Iktwijfel.be biedt handvaten om zekerheid te brengen in twijfels. Je vindt tips over hoe je online goed kan zoeken, aan wie je raad kan vragen of met wie je kan praten over je twijfels. Zo willen we de vaardigheden van internetgebruikers …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Voyage voyage: Chanson - C'est parti 2
Verwerkings- en internetopdracht bij Voyage, voyage van Desireless. Kan gebruikt worden als introductie om over het thema reizen te praten.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
belux.edmo: Monitoring desinformatie in België en Luxemburg
Disinfocheck is een platform waar verschillende organisaties uit België en Luxemburg factchecks verzamelen en waar je bij de tools enkele video's kan vinden hoe je bepaalde berichtgeving kan verifiëren.
In de toekomst wil het platform ook …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Microsoft MakeCode Arcade: Leer coderen met blokcode
Microsoft MakeCode Arcade is een online tool waarmee je via blokcode retro-arcadegames voor het web of microcontrollers maakt. De tool is op GitHub beschikbaar als vrije software.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, …