16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
VR-KUUB: VR-game communicatievaardigheden
VR-KUUB is een vakoverschrijdende VR-game die communicatievaardigheden van leerlingen traint. Een leerling zit in de virtuele omgeving en krijgt opdrachten die niet alleen op te lossen zijn. Mits goede communicatie kunnen de medeleerlingen helpen. …
App of software -
Automatus: De app waarmee je rekenen automatiseert
Automatiseer op een speelse manier de basisbewerkingen. In Automatus moeten je leerlingen samenwerken om de verschillende landen te veroveren.
Via een doeltijd op maat kan een leerling een tegel van het land veroveren. Elke leerling, snel of minder …
App of software -
Tracks: Adaptieve lesmethode Engels voor het secundair onderwijs
Tracks is een adaptieve methode Engels voor de 1ste , 2e en 3e graad van het secundair onderwijs. Met deze blended learning lesmethode oefenen leerlingen zelfstandig online op hun eigen niveau en brengen ze het geleerde in praktijk in de …
App of software -
Free English Essentials: Lees- en luistervaardigheid oefenen A1-B2
Op deze site kunnen leerlingen hun lees- en luistervaardigheid oefenen volgens de taalniveaus van het Europees Referentiekader (A1, A2, B1, B2). Het oefenprogramma bevat authentiek Engels voor het secundair onderwijs. Korte video’s en …
App of software -
Blockly4Arduino: Programmeertool
Deze website is ideaal voor niet-programmeurs om toch met een Arduino te kunnen werken. Je programmeert jouw microcontroller door gebruik te maken van blokken.
App of software -
Voor De Show: Theaterspel
Met Voor De Show bezorg je als leerkracht een prikkelmoment aan je leerlingen om hen te enthousiasmeren en voor te bereiden op de schoolvoorstelling die ze binnenkort gaan bijwonen in het cultureel centrum. Het spel is kant-en-klaar.
Door het digitale …
App of software -
BetterGeo Edu: Geologie leren met Minecraft
BetterGeo is het resultaat van de samenwerking van enkele Europese universiteiten, gesteund door EIT Raw Materials, waarin lesmateriaal werd ontwikkeld op basis van Minecraft.
De focus ligt op sensibilisering van grondstoffendelving en …
App of software -
Het Belgische noodgeld: Onlinetool
Via deze onlinetool stelt het Museum van de Nationale Bank van België haar uitgebreide collectie van noodgeld tentoon. Dit geld werd tijdens WOI door meer dan 600 Belgische gemeenten en liefdadigheidsinstellingen uitgegeven.
De tool is een …
App of software -
Silver: Serious game mentaal welbevinden
Silver is een wetenschappelijk onderbouwde, mobiele serious game. Dit is een game die op een speelse manier nieuwe serieuze zaken aanleert. Silver focust op het versterken van de mentale weerbaarheid bij jongeren.
Silver is geschikt om een speelse …
App of software -
SDGs@school
In september 2015 werden door alle 193 lidstaten van de Verenigde Naties 17 Sustainable Development Goals (SDGs) of Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor 2030 opgesteld.
Genoeg voor altijd en iedereen
De doelstellingen zijn gericht op een heuse …
App of software -
Kunstklappers: ErfgoedApp
Via de app ErfgoedApp kan je met de QR-code het Yper Museum bezoeken.
App of software -
StudyGo: Overhoorprogramma
Met deze app kan je woordenschat in verschillende talen oefenen.
App of software