-
Hoe kan je leerlingen snel kennis doen absorberen? (context van preteaching)
Hoe kan je veel nieuwe leerstof in de helft van de tijd efficiënt, effectief, gedifferentieerd en
duurzaam overdragen? Met andere woorden: bestaat er een didactische aanpak die het
mogelijk maakt om in minder dan de normaal beschikbare tijd …ArtikelAndere functie -
Zo memoriseer ik de namen van m'n leerlingen
De namen van je leerlingen kennen schept een band. Sommige namen onthoud je snel (je kent ze wel), anderen blijven moeilijk. Hieronder leg ik uit hoe ik namen memoriseerde, maar ik ben benieuwd naar jouw werkwijze.
Voor ik bij KlasCement …
Artikel (6)School/onderwijs -
Een leerling met autisme in de klas
De bedoeling van de brochure is om concrete tips en handvatten te geven aan leerkrachten zodat zij zich meer bekwaam voelen in de omgang met leerlingen met autisme.
Deze brochure is samengesteld door het Landelijk Expertise Centrum voor Speciaal …
Artikel (22)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Breed evalueren waarmaken
Hoe laten we collega's kritisch naar evaluaties kijken? Welke stappen kunnen we zetten om onze evaluaties gevarieerder te maken? Hoe krijgen we ook leerlingen en ouders mee in een brede kijk op evalueren?
In dit artikel wordt uitgelegd hoe je de …
Artikel (9)Organisatie, firma, vzw -
Zelf visualisaties maken
Visualisaties maken
Hieronder volgen een aantal praktische tips. Hoe dan ook zal je zelf nog de nodige creativiteit aan de dag moeten leggen om een visualisatie te maken die beantwoordt aan de wensen en behoeften van de kinderen.…
Artikel (5)Leerkracht -
Soorten pictogrammen
Overzicht van de meest gebruikte pictogrammen
Je kan kiezen uit verschillende soorten pictogrammen die elk hun eigen kenmerken, voor- en nadelen en stijl hebben. Bij de keuze voor een bepaald systeem, vertrek ik liefst vanuit mijn …
Artikel (8)Leerkracht -
Werken met visualisaties
1. Wat zijn visualisaties en waarom worden ze gebruikt?
Volgens Van Dale’s woordenboek is visualiseren “een begrip als beeld voorstelbaar maken”.
Ik gebruik het begrip visualisaties als verzamelnaam voor tekeningen, afbeeldingen, …
Artikel (16)Leerkracht -
Beelddenken: Invloed op school en multimedia
Hebben beelddenkers baat bij een wereld vol beelden?
YouTube, video games, films in 3D, een fotocamera op ieder mobieltje... we leven in een beeldcultuur. Een ideale ontwikkelomgeving voor beelddenkers, zou je denken. Toch lopen leerlingen die …
ArtikelAnder -
Zet ze aan het werk: Tien suggesties voor actief leren
Tien suggesties voor actief leren: Laat ze werken, laat ze ervaren!
Tien tegen een dat je als leraar keihard werkt, terwijl je leerlingen zich relaxt laten onderwijzen. Wel zo gemakkelijk. En bovendien: jij wordt er voor betaald. Alle respect hoor, …
Artikel (6)Ander -
Klasse: Dossier Radicalisering
Op de website van Klasse vind je een dossier dat gaat over het gevaar van extreme radicalisering, hoe je die herkent, aanpakt en voorkomt. Hakenkruisen op pennenzakken of extreme Facebookstatussen over Syrië, elke school krijgt er vroeg of …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw -
Ondernemen in de les Frans?
Ondernemingszin stimuleren? Werken aan ondernemerscompetenties?
Voor mij, als leerkracht Frans, horen begrippen als ondernemen en ondernemerschap eerder thuis bij het vak Economie of in de handelsrichtingen. Dus ik heb mij er nooit echt druk over …
ArtikelGeen lid meerInspectielid -
Secundaire scholen met ex-OKAN leerlingen
Een onderzoek van het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) van de KULeuven toont aan dat ex-onthaalklassers meer dan andere leerlingen in het BSO, DBSO of het BuSO terecht komen. Ze halen meer C-attesten en minder A-attesten. Ze belanden vaak in …
ArtikelDirectie