-
Traumasensitief onderwijs
In Traumasensitief Onderwijs (TSO) zijn de directie en het team zich bewust van de verregaande impact van ingrijpende jeugdervaringen op de ontwikkeling van kinderen en stemt de school zo goed mogelijk af op de specifieke onderwijs- …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Aanvangsbegeleiding: Tips
Elke school voorziet aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten om hen maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs of een eerste job in een school. Hoe ga je tijdens je aanvangsbegeleiding om met vragen of opdrachten die …
Artikel (5)Leerkracht -
Opstellen van een professionaliseringsplan: Begeleidingstraject
Inhoud en aanpak
In dit traject ondersteunen we jou in het uitschrijven van een sterk professionaliseringsbeleid waarin de beleidslijnen van de school en noden van de individuele leerkracht centraal staan, aan de hand van checklists, richtvragen en …
Nascholing of activiteitLeerkracht, Directie -
STEM@VLAIO
De Vlaamse Regering wil de interesse in Vlaanderen rond wetenschap en technologie versterken. Dit om een grotere instroom in STEM-onderwijs en doorstroming naar STEM-functies in het werkveld te realiseren, en tevens ook om de STEM-geletterdheid …
WebsiteLeerkracht -
Digitaal differentiëren: Richtlijnen voor Universal Design for Learning
De klas vandaag is een gezellige mengelmoes van allerlei nationaliteiten, achtergronden, visies en overtuigingen. Als leerkracht is het een uitdaging om je onderwijs zo te ontwerpen dat het toegankelijk en tastbaar is voor iedereen.
Aan de hand van …
Website (3)Leerkracht -
Speel je vaardig: Werken met spellen om executieve functies te versterken: Training
Op deze trainingsdag word je meegenomen in een stukje theorie over de executieve functies, maar we koppelen deze theorie vooral aan het werken met spellen.
Je gaat oefenen met observeren en je gaat zelf actief aan de slag met het spelen van spellen. …
tot
Nascholing of activiteitLeerkracht, Ander -
Onzichtbare differentiatie
Een artikel van Bertus over differentiatie en waarom differentiatie niet altijd zichtbaar hoeft te zijn.
Hij maakt een link tussen het belang van onzichtbare differentiatie en de self-fulfiling prophecy.
Tot slot geeft hij tips om minder zichtbaar te …ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
LIST: Praktijkvoorbeeld
LIST staat voor Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of ook wel voor Lezen IS Top.
In deze bijlage lees je hoe VBS De Blokkentoren LIST integreert en uitwerkt in haar school.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Refters & speelplaatsen: KdG Research
De middagpauze is een belangrijk moment op school. Deze pauze geeft structuur aan de schooldag. Niet alle kinderen echter ervaren deze middagpauze positief. Ook directeurs, leraren en andere begeleiders vinden de middagpauze vaak een …
WebsiteAnder -
Werken met Canva: Handleiding en tips
Met deze oefenbladen kan je zelf aan de slag gaan met Canva. Ik heb mijn favoriete lettertypes en zoektermen toegevoegd. Veel succes met het ontwerpen van jouw bladen.
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht -
Deelkracht: Samen werken aan expertise over auditieve en communicatieve beperkingen
Onder de naam Deelkracht werken onderzoekers, professionals en ervaringsdeskundigen samen aan één einddoel: een samenleving die voor personen met een zintuigelijke beperking net zo toegankelijk is als voor ieder ander.
De …
WebsiteLeerkracht