Actief burgerschap
Burgerschapscompetenties maken deel uit van de nieuwe eindtermen voor het leerplichtonderwijs. In september 2019 werden de nieuwe eindtermen ingevoerd in de eerste graad van het secundair onderwijs. Nadien volgen stelselmatig de andere graden en het basisonderwijs. Het actieve engagement van leerlingen neemt er, meer dan bij de huidige eindtermen het geval is, een centrale plaats in.
Rol als burger
Uit internationaal onderzoek naar burgerschapseducatie blijkt dat Vlaamse leerlingen uit het tweede jaar van het secundair onderwijs vandaag beter zijn voorbereid om hun rol als burger in de maatschappij op te nemen dan in 2009, maar dat er toch nog ruimte is voor verbetering. Scholen zetten al op verschillende manieren in op burgerschapscompetenties. Deze acties zorgen echter eerder voor een verhoging van de kennis bij leerlingen en leiden minder tot een echte mentaliteits- en gedragswijziging.
Participatie van leerlingen
In vergelijking met het buitenland zijn Vlaamse scholen minder gericht op participatie en betrokkenheid van leerlingen en leraren. Participatie van leerlingen kan echter een belangrijke hefboom zijn voor het verwerven van verschillende burgerschapscompetenties en dus voor het vormen van kinderen en jongeren die de samenleving van morgen mee kunnen vormgeven.
Inspiratie rond actief burgerschap en leerlingenparticipatie
Hieronder vind je lesmaterialen rond actief burgerschap en leerlingenparticipatie. Ben je op zoek naar een meer actieve manier om bij te leren over dit thema? Check dan Veranderwijs.nu.
Ook Kruit, het Kenniscentrum voor Wereldburgerschapseducatie, werkt rond dit thema. Zij bieden leerkrachten en educatieve aanbieders materiaal rond wereldburgerschap aan via KlasCement voor wereldburgers. Via deze deelsite vind je heel wat relevant materiaal.
-
Sinterklaas: Herstellen van speelgoed
Bij deze lesactiviteit experimenteer je met het herstellen van speelgoed. Zo ontdek je samen dat speelgoed repareren ervoor zorgt dat er minder afval is .
Downloadbaar lesmateriaal -
Djapo: Jonge denkers, grote doeners
Hoe leren kinderen en jongeren omgaan met maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering, sociale rechtvaardigheid en mensenrechten?
Djapo gelooft in de mogelijkheden van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO). We vertrekken vanuit complexe …
Website (46) -
Kinderrechten met Gloob en Teo
Gloob en Teo zijn de bovenste beste vrienden, maar vandaag hebben ze ruzie. Teo vindt dat Gloob niet mooi zingt en nu is Gloob droevig.
Maar Teo mag toch wel zeggen wat hij denkt? Of toch niet? Samen met de buurvrouw komen ze er gelukkig uit! Iedereen …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Agency: Stem, keuze en eigenaarschap
Op de blog Kleutergewijs verschijnen erg regelmatig interessante bijdragen. Een aantal van deze bijdragen zetten we hier extra in de kijker.
Deze gaat het over agency. Ook kleutertjes zijn in staat om een eigen mening te vormen en deze te …ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …