Dans in de kijker
Zaterdag 27 april 2024 was het Dag van de Dans! Dit jaar was het de negende editie, met als thema Dans & jong publiek. Daarbij liet de organisatie van Dag van de Dans zich leiden door ambassadrice Carli Gellings, zelf actief als maker en danser in het dans- en theaterveld voor jong publiek.
De ambassadrice van Dag van de Dans aan het woord
'Toen ik dit seizoen gevraagd werd om ambassadeur te zijn voor Dag van de Dans voelde ik me meteen geprikkeld. Het leek me een fijne uitdaging om mijn schouders onder de missie van Dag van de Dans te zetten: Dans meer bekend én bemind maken. Het thema van dit jaar, Dans & jong publiek, ligt me nauw aan het hart. Ik vind het belangrijk dat kinderen en jongeren de kans krijgen om op jonge leeftijd in aanraking te komen met verschillende kunstvormen. Dans als kunstvorm draagt in mijn ogen een enorme rijkdom in zich. Dans en beweging zijn in ons dagelijks leven overal om ons heen; dans heeft de capaciteit om taalbarrières te overstijgen en heeft de kracht om mensen dichter bij elkaar te brengen; dans heeft een enorme overvloed aan diverse stijlen, genres en mengvormen én dans geeft kinderen en jongeren de kans om zichzelf en hun creativiteit te ontdekken en om dit te kunnen meenemen naar hun volwassen leven. Het is een krachtig instrument voor culturele groei, verbinding en expressie van onze volgende generaties. Het jonge publiek is de generatie van morgen. Op mijn manier een klein deel mogen uitmaken van hun ontwikkeling en het vormen van hun blik op de wereld vind ik een hele eer, maar voelt ook als een missie waar ik als danser én als maker onverminderd voor wil
blijven gaan.”
Deze themapagina is opgesteld met inhoud van de website van Dag van de Dans.
Aan de slag in de klas
Ben je benieuwd wat er allemaal al opgeladen is aan leermiddelen rond dans? Neem dan zeker een kijkje in de leermiddelen hieronder. KlasCement groeit en voor dans kunnen we zeker nog een duwtje in de rug gebruiken. Heb jij nog fijne lesideeën die je wil delen, websites, video's ... Deel ze dan zeker met ons via de toevoegknop.
-
Collaborator/dialogue: Giving feedback
This sheet is a translation of Competency Pictures: Towards the classroom with artistic competencies and answers the question: how can you translate the competency picture Collaborator/dialogue: giving feedback to the four grades in which you teach …
Translated by
Downloadable resource -
Collaborator/dialogue: Show respect for others and his work/enter into a dialogue
This sheet is a translation of Competency Pictures: On the way with artistic competences to classroom practice and provides an answer to the question: how can you develop the competency picture Collaborator/dialogue: showing respect for others and …
Translated by
Downloadable resource -
Collaborator/dialogue: Collaborate and create together
This sheet is a translation of Competency images: On the way with artistic competences to classroom practice and provides an answer to the question: how can you translate the competence image Collaborator/dialogue: working together and making …
Translated by
Downloadable resource -
Researcher/research: Broaden your own horizon
This sheet is a translation of Competency Pictures : On the way with artistic competences to classroom practice and provides an answer to the question: how can you translate the researcher/research competence picture : broaden your own horizon …
Translated by
Downloadable resource -
Researcher/research: making process visible
This sheet is a translation of Competency Pictures : On the way with artistic competences to classroom practice and provides an answer to the question: how can you translate the researcher/research competence picture: making the process visible …
Translated by
Downloadable resource -
Researcher/research: Identify your own strengths and points of action
This sheet is a translation of Competency Pictures: On the way with artistic competencies to classroom practice and provides an answer to the question: how can you translate the researcher/research competency picture: naming your own strengths and …
Translated by
Downloadable resource -
Researcher/research: Being curious and inquisitive
This sheet is a translation of Competency images : On the way with artistic competences to classroom practice and provides an answer to the question: how can you translate the competence image researcher/research : being curious and inquisitive …
Translated by
Downloadable resource -
Artist/imagining: empathize
This sheet is a translation of Competency Images : On the way with artistic competences to classroom practice and provides an answer to the question: how can you translate the artist/imagination competence image into the four grades in which you …
Translated by
Downloadable resource -
Artist/imagining: expressing oneself in a personal way
This sheet is a translation of Competency images : On the way with artistic competences to classroom practice and provides an answer to the question: how can you express yourself in a personal way translate into the four grades in which you teach or …
Translated by
Downloadable resource -
Artist/imagining: Experimenting and creating
This sheet is a translation of Competency Images : On the way with artistic competences to classroom practice and provides an answer to the question: how can you translate the artist/depiction competence image : experimenting and creating to the four …
Translated by
Downloadable resource