Dans in de kijker
Zaterdag 27 april 2024 was het Dag van de Dans! Dit jaar was het de negende editie, met als thema Dans & jong publiek. Daarbij liet de organisatie van Dag van de Dans zich leiden door ambassadrice Carli Gellings, zelf actief als maker en danser in het dans- en theaterveld voor jong publiek.
De ambassadrice van Dag van de Dans aan het woord
'Toen ik dit seizoen gevraagd werd om ambassadeur te zijn voor Dag van de Dans voelde ik me meteen geprikkeld. Het leek me een fijne uitdaging om mijn schouders onder de missie van Dag van de Dans te zetten: Dans meer bekend én bemind maken. Het thema van dit jaar, Dans & jong publiek, ligt me nauw aan het hart. Ik vind het belangrijk dat kinderen en jongeren de kans krijgen om op jonge leeftijd in aanraking te komen met verschillende kunstvormen. Dans als kunstvorm draagt in mijn ogen een enorme rijkdom in zich. Dans en beweging zijn in ons dagelijks leven overal om ons heen; dans heeft de capaciteit om taalbarrières te overstijgen en heeft de kracht om mensen dichter bij elkaar te brengen; dans heeft een enorme overvloed aan diverse stijlen, genres en mengvormen én dans geeft kinderen en jongeren de kans om zichzelf en hun creativiteit te ontdekken en om dit te kunnen meenemen naar hun volwassen leven. Het is een krachtig instrument voor culturele groei, verbinding en expressie van onze volgende generaties. Het jonge publiek is de generatie van morgen. Op mijn manier een klein deel mogen uitmaken van hun ontwikkeling en het vormen van hun blik op de wereld vind ik een hele eer, maar voelt ook als een missie waar ik als danser én als maker onverminderd voor wil
blijven gaan.”
Deze themapagina is opgesteld met inhoud van de website van Dag van de Dans.
Aan de slag in de klas
Ben je benieuwd wat er allemaal al opgeladen is aan leermiddelen rond dans? Neem dan zeker een kijkje in de leermiddelen hieronder. KlasCement groeit en voor dans kunnen we zeker nog een duwtje in de rug gebruiken. Heb jij nog fijne lesideeën die je wil delen, websites, video's ... Deel ze dan zeker met ons via de toevoegknop.
-
Performer/tonen: Tonen met kwaliteit (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: tonen met kwaliteit (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Performer/tonen: Publiek willen raken (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: publiek willen raken (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Performer/tonen: Eigen oeuvre opbouwen (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: eigen oeuvre opbouwen (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Performer/tonen: Codes van het (zich) tonen gebruiken (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: codes van het (zich) tonen gebruiken …
Downloadbaar lesmateriaal -
Samenspeler/dialoog: Feedback geven
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Samenspeler/dialoog: feedback geven vertalen naar de vier …
Downloadbaar lesmateriaal -
Samenspeler/dialoog: Respect tonen voor anderen en zijn werk/in dialoog gaan
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Samenspeler/dialoog: respect tonen voor anderen en zijn werk/in …
Downloadbaar lesmateriaal -
Samenspeler/dialoog: Samenwerken en samen maken
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Samenspeler/dialoog: samenwerken en samen maken vertalen …
Downloadbaar lesmateriaal -
Onderzoeker/onderzoek: Eigen horizon verruimen
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld onderzoeker/onderzoek : eigen horizon verruimen vertalen …
Downloadbaar lesmateriaal -
Onderzoeker/onderzoek: Proces zichtbaar maken
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld onderzoeker/onderzoek : proces zichtbaar maken vertalen …
Downloadbaar lesmateriaal -
Onderzoeker/onderzoek: Eigen sterktes en werkpunten benoemen
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld onderzoeker/onderzoek : eigen sterktes en werkpunten benoemen …
Downloadbaar lesmateriaal -
Onderzoeker/onderzoek: Nieuwsgierig en onderzoekend zijn
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld onderzoeker/onderzoek : nieuwsgierig en onderzoekend zijn …
Downloadbaar lesmateriaal -
Kunstenaar/verbeelden: Zich inleven
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld kunstenaar/verbeelden : zich inleven vertalen naar de vier graden …
Downloadbaar lesmateriaal