Dans in de kijker
Zaterdag 27 april 2024 was het Dag van de Dans! Dit jaar was het de negende editie, met als thema Dans & jong publiek. Daarbij liet de organisatie van Dag van de Dans zich leiden door ambassadrice Carli Gellings, zelf actief als maker en danser in het dans- en theaterveld voor jong publiek.
De ambassadrice van Dag van de Dans aan het woord
'Toen ik dit seizoen gevraagd werd om ambassadeur te zijn voor Dag van de Dans voelde ik me meteen geprikkeld. Het leek me een fijne uitdaging om mijn schouders onder de missie van Dag van de Dans te zetten: Dans meer bekend én bemind maken. Het thema van dit jaar, Dans & jong publiek, ligt me nauw aan het hart. Ik vind het belangrijk dat kinderen en jongeren de kans krijgen om op jonge leeftijd in aanraking te komen met verschillende kunstvormen. Dans als kunstvorm draagt in mijn ogen een enorme rijkdom in zich. Dans en beweging zijn in ons dagelijks leven overal om ons heen; dans heeft de capaciteit om taalbarrières te overstijgen en heeft de kracht om mensen dichter bij elkaar te brengen; dans heeft een enorme overvloed aan diverse stijlen, genres en mengvormen én dans geeft kinderen en jongeren de kans om zichzelf en hun creativiteit te ontdekken en om dit te kunnen meenemen naar hun volwassen leven. Het is een krachtig instrument voor culturele groei, verbinding en expressie van onze volgende generaties. Het jonge publiek is de generatie van morgen. Op mijn manier een klein deel mogen uitmaken van hun ontwikkeling en het vormen van hun blik op de wereld vind ik een hele eer, maar voelt ook als een missie waar ik als danser én als maker onverminderd voor wil
blijven gaan.”
Deze themapagina is opgesteld met inhoud van de website van Dag van de Dans.
Aan de slag in de klas
Ben je benieuwd wat er allemaal al opgeladen is aan leermiddelen rond dans? Neem dan zeker een kijkje in de leermiddelen hieronder. KlasCement groeit en voor dans kunnen we zeker nog een duwtje in de rug gebruiken. Heb jij nog fijne lesideeën die je wil delen, websites, video's ... Deel ze dan zeker met ons via de toevoegknop.
-
Digitalisering leerlijnen dans: Breakdance
Ritmiek in de lessen lichamelijke opvoeding wordt vaak opzijgeschoven. Met de dansstijl breakdance kunnen leerkrachten hun leerlingen meer prikkelen om te dansen om dat het een acrobatische vorm is van dans. Breakdance is zeer uitdagend en kan …
Artikel -
Planeetdansen: Kunst op school
De leerlingen dansen op muziek maar zonder dat ze hun voeten mogen gebruiken, die blijven tegen elkaar op de grond staan. De rest van het lichaam mag bewegen.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Hinkel de letters muzikaal: Kunst op school
Van een hinkelpad van letters maak je beatboxmuziek.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Letters doorgeven: Kunst op school
De leerlingen geven de eerste letter van hun voornaam door in een kring en vormen zo een klankencompositie.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Klevend dansen: Kunst op school
De leerlingen dansen per twee op muziek met telkens een ander lichaamsdeel aan elkaar geplakt.
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Emoties met het lichaam: Kunst op school
De leerlingen tonen de gepaste emotie met hun lichaam die zij horen in de afgespeelde muziek.
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Dansen in het licht of het donker?: Kunst op school
De leerkracht improviseert op de piano of met andere muziek waarop de leerlingen dansen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Dynamisch schilderij: Kunst op school
Een bewegingsoefening waarbij de kinderen zelf een dynamisch schilderij worden dat reageert op muziek.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Muziek beluisteren: La noyée van Yann Tiersen
Tijdens deze les luisteren leerlingen naar het nummer La noyée uit de cd Black Session van Yann Tiersen.
Downloadbaar lesmateriaal (35)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner