Sleutelcompetentie: economische en financiële competenties
Deze sleutelcompetentie vertoont een sterke samenhang met de sleutelcompetentie ‘Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties’.
Inzicht ontwikkelen in consumptiegedrag
Eén van de bouwstenen van de financieel-economische sleutelcompetentie is inzicht ontwikkelen in consumptiegedrag, inkomensverwerving en financiële producten om budgettaire gevolgen op korte en lange termijn in te schatten. Mogelijke thema’s zijn: consumentenrecht, prijs-kwaliteitverhouding, beïnvloeding van koopgedrag via reclame en andere verkoopspraktijken.
En ook: invloed van peers en sociale media kennen en begrijpen van goederen, diensten en financiële producten. Veilig betalen en courante betaalmiddelen komen ook als lesonderwerp onder de aandacht. Denk aan persoonlijke administratie, lenen, sparen, rente, schuld en fraude.
Bedrijven en organisaties
Leerlingen moeten daarnaast de werking van ondernemingen en organisaties en hun maatschappelijke rol duiden. Denk aan de werking van bedrijven en organisaties (zowel profit als non-profitsector), gerelateerde activiteiten en functies. Daar komt nog deze bouwsteen bij: reflecteren over de werking van de markten en de economie als systeem en de invloed van de overheid hierop duiden binnen de (inter)nationale context.
Het is aangewezen om de nodige kennis en inzichten over de rol van de overheid in de maatschappij (infrastructuur, uitkeringen, belastingen, veiligheid, onderwijs …) bij te brengen om informatie in een correct en volledig kader te kunnen plaatsen.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Kapitaal en intrest: Oefeningen
Met deze BookWidget kunnen de leerlingen oefenen op de berekening van intrest bij het sparen of lenen van een kapitaal. Herhaling van de begrippen kapitaal, startkapitaal, rente, intrest, rentevoet, lenen, sparen.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Bezoek aan de supermarkt
Deze Bookwidgetsoefening, gebaseerd op een bezoek aan AD Delhaize, kan je gebruiken bij een bezoek aan de supermarkt.
De leerlingen gaan op zoek naar:- de openingsuren;
- prijzen van bepaalde producten;
- de verschillende afdelingen;
- de oorsprong …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Taken van een logistieke medewerker: Invuloefening - Lift 4
Met deze oefening worden de taken van een logistieke medewerker herhaald.
Zo komen volgende onderwerpen aan bod:
- leveringsbon,
- vrachtbrief,
- zones in het magazijn,
- interne transport- en opslagmiddelen,
- legbord- en palletstelling,
- principes FIFO, …
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Loonberekening: Opdracht
BookWidgetsoefening met actualiteitsopdracht rond loonberekening. Aan de hand van een artikel moeten er een aantal vragen opgelost worden over:
- berekening van RSZ;
- bedrijfsvoorheffing;
- werkbonus;
- gezinssituatie;
- extra legale …
Interactieve oefening (8)Leerkracht -
Afdelingen van en functies in een onderneming
Je oefent de afdelingen van de onderneming en hun taak of rol bij elkaar laten passen kan.
Bron: Organigram : Breng afdeling en functie bijeen door Sarah Van de Vondel
Interactieve oefening (4)Organisatie, firma, vzw -
Aankoopverrichting: Oefening
Je oefent op de aankoopverrichting - ADMV. De begrippen die onder andere aan bod komen:
- handelaar,
- prijslijst,
- offerte,
- verkoopsvoorwaarde,
- leveringsnota,
- brutobedrag,
- nettobedrag,
- heffing,
- geld,
- giraal,
- creditnota,
- ...
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
De Belgische staat: Basisbegrippen (deel 1)
Je vult de ontbrekende woorden in die verbonden zijn met de Belgische staat.Interactieve oefening (3)Andere functie