Sleutelcompetentie: economische en financiële competenties
Deze sleutelcompetentie vertoont een sterke samenhang met de sleutelcompetentie ‘Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties’.
Inzicht ontwikkelen in consumptiegedrag
Eén van de bouwstenen van de financieel-economische sleutelcompetentie is inzicht ontwikkelen in consumptiegedrag, inkomensverwerving en financiële producten om budgettaire gevolgen op korte en lange termijn in te schatten. Mogelijke thema’s zijn: consumentenrecht, prijs-kwaliteitverhouding, beïnvloeding van koopgedrag via reclame en andere verkoopspraktijken.
En ook: invloed van peers en sociale media kennen en begrijpen van goederen, diensten en financiële producten. Veilig betalen en courante betaalmiddelen komen ook als lesonderwerp onder de aandacht. Denk aan persoonlijke administratie, lenen, sparen, rente, schuld en fraude.
Bedrijven en organisaties
Leerlingen moeten daarnaast de werking van ondernemingen en organisaties en hun maatschappelijke rol duiden. Denk aan de werking van bedrijven en organisaties (zowel profit als non-profitsector), gerelateerde activiteiten en functies. Daar komt nog deze bouwsteen bij: reflecteren over de werking van de markten en de economie als systeem en de invloed van de overheid hierop duiden binnen de (inter)nationale context.
Het is aangewezen om de nodige kennis en inzichten over de rol van de overheid in de maatschappij (infrastructuur, uitkeringen, belastingen, veiligheid, onderwijs …) bij te brengen om informatie in een correct en volledig kader te kunnen plaatsen.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Museum of the National Bank of Belgium: Guided visit
The museum welcomes students with a tour adapted to their education. A museum guide, in Dutch, French or English, makes the tour as interactive as possible. When booking, the teacher chooses the main theme of the tour (economy, history, a …
Translated by
till
Training or activityOrganisation, company, NPO -
Money: Vocabulary
On this worksheet, students can also write the word related to money in their language. The last page are cards that you can cut out.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
NPO Knowledge: Educational platform Dutch Public Broadcasting
The educational online platform NPO Kennis van de Nederlandse Publieke Omroep provides clear answers about current issues or matters that relate to your personal life.
The questions below are answered, among other things.- How is a vaccine tested? …
Translated by
WebsiteTeacher -
Wakosta?!: Guide to your budget
Wakosta?! is an app that helps young people learn to manage their budget.
With this app you can enter income and expenses and have an overview of your budget per month or per week.
At the end of the month you can enter your surplus (+) or deficit (-) …Translated by
App or software (9)Organisation, company, NPO -
Departments and functions in a company
You practice the departments of the company and can match their task or role.
Source: Organization chart : Bring department and function together by Sarah Van de Vondel
Translated by
Interactive exercise (4)Organisation, company, NPO