De academie in de kijker
Geef jij les aan een academie? Of misschien volg je zelf in je vrije tijd een artistieke opleiding aan een kunstacademie bij jou in de buurt? Ben je op zoek naar een geschikt moment om academies te bespreken in de klas? Op 3 februari 2024 is het Dag van de Academies.
Elk jaar stelt de Dag van de Academies een thema voor dat de academies inspireert. Dit jaar is het thema van de Dag van de Academies MAGIE. Laat je betoveren door een van de vele activiteiten en ontdek de magie van kunst en verbeelding.
Als je artistiek bezig bent, leef je in het moment en werk je in het nu. Als je in de flow van het werk zit, ontstaat de magie van het moment. Je voelt dat wat je aan het maken bent, ertoe doet, dat het nieuw en belangrijk is. Die magie kun je beleven in de academie.
Toveren met beelden, woorden, klank en beweging
We hebben geen toverstokje om een muziekstuk te spelen of een kunstwerk te creëren. Kunst komt niet uit een toverhoed. De kennis en vaardigheden verwerf je in de academie. Als je de skills eenmaal hebt, kan je toveren met het materiaal en zelf creëren. Je verkent je artistieke mogelijkheden en voelt dat je groeit in je talent. En dan kun je het tonen aan een publiek. ‘Heb jij dat gemaakt? Magisch!’
De magie van verbinding
Je werk tonen of presenteren doe je in de academie vaak samen; samen werken aan een voorstelling of tentoonstelling geeft energie. In de academie komen mensen van verschillende leeftijden en profielen samen, ze werken samen een project uit dat ze vervolgens presenteren. Je ervaart hoe magisch die verbinding kan zijn.
De magiër ziet meer
Dans, muziek, theater en beeldende kunst voeren ons mee in een wereld van schoonheid en mystiek. Kunst maken of beleven is dingen zien die anderen (nog) niet zien. Is tendensen voelen en vormgeven vooraleer ze er werkelijk zijn. Is heden met verleden en toekomst verbinden en dat materialiseren in een project of een werk. Laat jij de ziener in jezelf toe?
Zet jezelf in beweging en voel je verbonden met academie in jouw buurt
De Dag van de Academies gaat door op 3 februari 2024 en tal van academies zetten ook dit jaar hun beste beentje voor. Misschien een leuk moment voor jou of je leerlingen om naar een poëzietelefoon te bellen of een woordwandeling te doen?
Ben jij benieuwd welke initiatieven er allemaal zijn in jouw regio? Zoek ze op via de website van Dag van de Academies.
Kunstig bezig zijn
Hieronder vind je leermiddelen die je kan gebruiken om met muziek, beeld, woord of dans aan de slag te gaan met je leerlingen. Zo ben je met hen ook kunstig bezig, in de geest van alle academies in Vlaanderen, want die doen ertoe!
Het jaarlijkse event voor het deeltijds kunstonderwijs bestaat sinds 2002. De tekst op deze themapagina is deels overgenomen van de website van de Dag van de Academies.
-
Clay vases with dried flowers: Assignment for Mother's Day
Make clay vases and stick the dried flowers in them. Let dry and paint if necessary. Glue to a board.
Translated by
ImageNewTeacher, ICT co-ordinator -
Flower Girl: Assignment for Mother's Day
Fold figures and daisies with iron wire. Glue them to a plate with the glue gun.
Translated by
ImageNewTeacher, ICT co-ordinator -
Quarter rest, quarter note, eighth and sixteenth note: Rhythm wheel
This application works like a jackpot and is used as rhythm bingo. The user spins the wheel and 8 beats (2 bars) appear. In this first version you can get a quarter rest, quarter note, eighth note and/or sixteenth note. Students can perform this …
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher -
Craft ideas for Father's Day: Lady Lemonade
Looking for a craft idea for Father's Day? Then be inspired by this extensive list. From crafts with hand and footprints for the youngest to craft ideas with clay, wood, nails and stones for slightly older children. For each idea you will find a …
Translated by
ArticleNewLearning mentor -
Mona Lisa: Make up a story about the painting
Presentation in which students make up a story about the Mona Lisa. What are her hobbies? Does she have children? Where does she live?
Using the worksheet, students can create a new Mona Lisa with its own story.
Finally, hang up all the works of art …
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher -
Peter and the Wolf: Preview
This is a preview of the musical piece Peter and the Wolf. In this document, your students will get to know the characters of the piece of music and they will also learn which instruments belong to which character, so that they also learn …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, Other -
Painting exhibition
With this little test you will find out what the children learned from the Painting Exhibition lessons of the Follow a muse site.
In this series of lessons, students learn what a composer is and are introduced to Musorgsky's paintings. They discover …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, Other -
Making flower bombs: Step-by-step plan
In this contribution you can read how to make a flower bomb or seed bomb step by step.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Romeo and Juliet
Students watch the story of Romeo and Juliet through Follow a Muse . They watch the story, listen to classical music and learn more about the composer Prokofiev.
With this test you can check what remains of the lessons about Romeo and Juliet.
Translated by
Downloadable resourceTeacher, Other -
Various assignments in the Easter theme
Students can choose assignments on the different islands of the talent archipelago. All assignments have something to do with Easter.
Students carry out the following assignments, among others:
- sudoku;
- blow out egg and paint it;
- look up information …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
How does Kleki work?: Video tutorial
Kleki is free software. Ideal for quickly creating and saving a drawing. It is an easy tool to learn to use. Useful for children to make drawings online.
This video explains the possibilities of Kleki step by step.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Limai: Musical teaching ideas
On this website you will find many musical lesson ideas.
A selection from the offer:
- making music with cups;
- sing-along songs;
- body percussion;
- get started with Chrome Music Lab;
- using boomwhackers;
- getting to know Mozart;
- ...
Translated by
Website (5)Teacher, ICT co-ordinator