Mediawijs: omgaan met media
Mediawijsheid is een verzameling van competenties, die je voor van alles kan inzetten. Als je mediawijs bent, kan je via media:
- je informeren;
- met anderen interageren;
- je amuseren;
- je verweren;
- inhoud creëren.
Het houdt in dat je over alle nodige kennis en vaardigheden beschikt om media te gebruiken én te begrijpen. Het Mediawijs Competentiemodel reikt je als leerkracht een aantal handvaten aan om samen met je leerlingen te werken aan mediawijsheid.
Ontdek er alles over op mediawijs.be/competentiemodel.
Zo leer jíj kinderen omgaan met media
Kinderen mediawijs maken is nuttig én noodzakelijk, op ieder onderwijsniveau, op elke leeftijd en in alle mogelijke vakken. Maar als leraar kan je vast een leidraad gebruiken. Welke competenties en vaardigheden moeten kinderen op iedere leeftijd gemiddeld onder de knie hebben? De Leerlijn Mediawijsheid zet het allemaal voor jou op een rijtje.
De Leerlijn geeft een overzicht van de belangrijkste mediawijze leerdoelen, gelinkt aan de sleutelcompetenties, eindtermen en het Mediawijs Competentiemodel. En dit van kleuters tot de derde graad secundair onderwijs.
Gebruik de Leerlijn als praktisch instrument om samen met je schoolteam:
- je mediawijze visie en beleid in te vullen;
- lesinhouden en lesmateriaal te selecteren;
- mediawijze activiteiten en uitstappen te organiseren;
- Ga er zelf mee aan de slag via mediawijs.be/leerlijn.
Hoe gaan kinderen zelf om met media?
Al van kleins af aan genieten kinderen van de leuke kanten van media. Hoe ouder ze worden, hoe meer ze kunnen en willen, maar hoe groter ook de risico’s zijn. Hoe gaan kinderen op elke leeftijd om met media? En wat moet jij daar als leraar over weten? We vatten het kort en krachtig voor je samen:
- Baby’s (0-3 jaar)
Eenvoudige, herkenbare beelden en geluiden trekken de aandacht van baby’s. De interactie met media gebeurt eerder spontaan en toevallig. Vanaf 2 jaar bootsen ze je gedrag na, dus ook de manier waarop je omgaat met media.
- Kleuters (4-6 jaar)
Kleuters verkennen media al spelenderwijs. Een helpende hand is daarbij welkom, want écht zelfstandig lukt dat nog niet. Als leraar kan je media samen met hen ontdekken en bespreken.
- Kinderen (7-9 jaar)
Kinderen worden een stuk zelfstandiger en vinden makkelijker hun weg bij het gebruik van media. Ze begeven zich stilaan ook online, waardoor er meer aandacht mag gaan naar kritisch omgaan met (sociale) media.
- Kinderen (10-12 jaar)
Op deze leeftijd weten kinderen al goed wat ze met welke media kunnen doen. Sociale contacten worden nóg belangrijker, en grenzen worden afgetast. Het ideale moment om te werken rond thema’s als cyberpesten of sexting.
- Tieners (13-15 jaar)
Tieners kiezen liefst zelf wat ze doen met media, waar en wanneer. Ze gebruiken media niet enkel als ontspanning, maar ook om informatie op te zoeken. Toch kunnen ze nog wat advies gebruiken om dat slim en kritisch aan te pakken.
- Tieners (16-18 jaar)
Oudere tieners stellen zich niet altijd vragen bij hun mediagebruik. Voor hen zijn media vooral een manier om te ontspannen en sociale contacten te onderhouden. Ook proberen ze via deze weg de actualiteit te volgen. Zorg ervoor dat de online wereld hen niets meer kan wijsmaken!
Nog meer informatie op:
Ontdek tips en advies voor leraren rond alle mogelijke mediawijze thema’s.
Help ouders met hun vragen over mediaopvoeding en laat hen kennismaken met MediaNest.
Bestel mediawijs materiaal, zoals lespakketten, affiches en brochures om te werken rond mediawijsheid in de klas.
Word op jouw school dé referentie rond mediawijsheid met onze opleiding tot mediacoach.
Doe samen met je klas mee met De Schaal van M en word de Meest Mediawijze Klas van Vlaanderen.
Krijg kant-en-klaar lesmateriaal en laat je leerlingen kennismaken met nieuws in de klas.
Ontdek mediawijze vormingen, online of in je buurt, en verdiep je in verschillende thema’s.
Wil je weten hoe het zit met je eigen mediawijsheid of die van je leerlingen? Doe de mediaprofieltest!
Enkele mediawijze thema’s:
- Cyberpesten
- Gaming
- Sociale media
- Relaties en online seksualtiteit
- Online privacy
- (nep)nieuws- en informatiegeletterdheid
- ...
-
Smart on the Internet: Videos
With this series, Ketnet and Mediawijs want to provide children and young people with tools to use the internet in a media-wise way. In ten videos, Ketnet wrappers Gloria Monserez and Sander Gillis take the Ketnetters into the world of the …
Translated by
Article (4) -
Game(L)over: Balanced gaming
Gaming is fun! But it can also take up a lot of time and energy. Is there time for other hobbies, friends, school and family besides gaming? Does a young person doubt whether his gaming behavior is still okay? Is a parent concerned about their …
Translated by
Website -
Jungle Web: Game about Internet use
Jungle Web is an educational game to play with the whole family. Speed, observation and knowledge of safe and responsible internet use are central to the game.
Jungle Web uses playing cards, symbols, challenges and questions to stimulate a positive …Translated by
Tangible material -
Sexting: Explanation video
Informative video from KLAAR (VRT NWS) about the cyber phenomenon of sexting in which young people or adults spread sexually explicit messages, photos or videos of themselves via mobile phones or other media.
Translated by
Video -
GrooMix: Educational game
This educational game aims to make children and young people aware of and resilient to phenomena such as online grooming. The game focuses on the (potential) victim perspective: how can you, as a young person, protect yourself against grooming, …
Translated by
Tangible material (3) -
Online world of young people: Infographics
Discover figures about the online behavior and online identity of Flemish young people. What about your group of young people? Do your own research and compare.
- What does the average young person do online?
- How many hours a day are young people …
Translated by
Downloadable resource (6) -
READY about READY
Short video of DONE explaining what DONE is and what DONE does.
You can find these videos on VRTNWS and on The Archive for Education .
Translated by
Video -
EDUbox Data in the press: Educational tool from VRT NWS
With the EDUbox Data in the press, VRT NWS, Mediawijs, RVO Society and imec vzw introduce you to the journalism of data-driven stories: data journalism. The editors of VRT NWS feel every day that it is becoming more important to search for stories …
Translated by
Article -
EDUbox artificial intelligence: Interactive lesson
In this EDU box, journalist and expert Tom Van de Weghe gives an introduction to AI tailored to young people.
Translated by
Interactive exercise (5) -
Everything about sexting: Dossier
It is no understatement to say that sexting, the contraction of sex and texting , is increasingly becoming a hot topic, both online and offline.
There is nothing wrong with sexting in itself. It is even a normal part of the sexual development of …
Translated by
Website (5) -
Protecting privacy on social media: Stage plan
By protecting your privacy online, make sure that you control the information about you on the Internet and who can see this information. But how do you now protect your privacy on social media?
Mediawise made a poster with commands that help you …
Translated by
Downloadable resource (22) -
Responding to Social Media: Guidelines
You see lots of questions, compliments and opinions on social media. But also spam, untruths or even hate.
How do you as an individual best respond to all these things? How do you ensure that you participate in a constructive and respectful …
Translated by
Downloadable resource (25)