Mediawijs: omgaan met media
Mediawijsheid is een verzameling van competenties, die je voor van alles kan inzetten. Als je mediawijs bent, kan je via media:
- je informeren;
- met anderen interageren;
- je amuseren;
- je verweren;
- inhoud creëren.
Het houdt in dat je over alle nodige kennis en vaardigheden beschikt om media te gebruiken én te begrijpen. Het Mediawijs Competentiemodel reikt je als leerkracht een aantal handvaten aan om samen met je leerlingen te werken aan mediawijsheid.
Ontdek er alles over op mediawijs.be/competentiemodel.
Zo leer jíj kinderen omgaan met media
Kinderen mediawijs maken is nuttig én noodzakelijk, op ieder onderwijsniveau, op elke leeftijd en in alle mogelijke vakken. Maar als leraar kan je vast een leidraad gebruiken. Welke competenties en vaardigheden moeten kinderen op iedere leeftijd gemiddeld onder de knie hebben? De Leerlijn Mediawijsheid zet het allemaal voor jou op een rijtje.
De Leerlijn geeft een overzicht van de belangrijkste mediawijze leerdoelen, gelinkt aan de sleutelcompetenties, eindtermen en het Mediawijs Competentiemodel. En dit van kleuters tot de derde graad secundair onderwijs.
Gebruik de Leerlijn als praktisch instrument om samen met je schoolteam:
- je mediawijze visie en beleid in te vullen;
- lesinhouden en lesmateriaal te selecteren;
- mediawijze activiteiten en uitstappen te organiseren;
- Ga er zelf mee aan de slag via mediawijs.be/leerlijn.
Hoe gaan kinderen zelf om met media?
Al van kleins af aan genieten kinderen van de leuke kanten van media. Hoe ouder ze worden, hoe meer ze kunnen en willen, maar hoe groter ook de risico’s zijn. Hoe gaan kinderen op elke leeftijd om met media? En wat moet jij daar als leraar over weten? We vatten het kort en krachtig voor je samen:
- Baby’s (0-3 jaar)
Eenvoudige, herkenbare beelden en geluiden trekken de aandacht van baby’s. De interactie met media gebeurt eerder spontaan en toevallig. Vanaf 2 jaar bootsen ze je gedrag na, dus ook de manier waarop je omgaat met media.
- Kleuters (4-6 jaar)
Kleuters verkennen media al spelenderwijs. Een helpende hand is daarbij welkom, want écht zelfstandig lukt dat nog niet. Als leraar kan je media samen met hen ontdekken en bespreken.
- Kinderen (7-9 jaar)
Kinderen worden een stuk zelfstandiger en vinden makkelijker hun weg bij het gebruik van media. Ze begeven zich stilaan ook online, waardoor er meer aandacht mag gaan naar kritisch omgaan met (sociale) media.
- Kinderen (10-12 jaar)
Op deze leeftijd weten kinderen al goed wat ze met welke media kunnen doen. Sociale contacten worden nóg belangrijker, en grenzen worden afgetast. Het ideale moment om te werken rond thema’s als cyberpesten of sexting.
- Tieners (13-15 jaar)
Tieners kiezen liefst zelf wat ze doen met media, waar en wanneer. Ze gebruiken media niet enkel als ontspanning, maar ook om informatie op te zoeken. Toch kunnen ze nog wat advies gebruiken om dat slim en kritisch aan te pakken.
- Tieners (16-18 jaar)
Oudere tieners stellen zich niet altijd vragen bij hun mediagebruik. Voor hen zijn media vooral een manier om te ontspannen en sociale contacten te onderhouden. Ook proberen ze via deze weg de actualiteit te volgen. Zorg ervoor dat de online wereld hen niets meer kan wijsmaken!
Nog meer informatie op:
Ontdek tips en advies voor leraren rond alle mogelijke mediawijze thema’s.
Help ouders met hun vragen over mediaopvoeding en laat hen kennismaken met MediaNest.
Bestel mediawijs materiaal, zoals lespakketten, affiches en brochures om te werken rond mediawijsheid in de klas.
Word op jouw school dé referentie rond mediawijsheid met onze opleiding tot mediacoach.
Doe samen met je klas mee met De Schaal van M en word de Meest Mediawijze Klas van Vlaanderen.
Krijg kant-en-klaar lesmateriaal en laat je leerlingen kennismaken met nieuws in de klas.
Ontdek mediawijze vormingen, online of in je buurt, en verdiep je in verschillende thema’s.
Wil je weten hoe het zit met je eigen mediawijsheid of die van je leerlingen? Doe de mediaprofieltest!
Enkele mediawijze thema’s:
- Cyberpesten
- Gaming
- Sociale media
- Relaties en online seksualtiteit
- Online privacy
- (nep)nieuws- en informatiegeletterdheid
- ...
-
Publi Ville: Online games about advertising literacy
Children see advertising all around them. Previously mainly on TV, on the streets or in newspapers and magazines, but today also online, for example when they play games or watch videos. It is important that children learn to deal with all those …
Translated by
Downloadable resource (4) -
From media pond to ocean
A video about the media supply that children come into contact with and tips for parents on how to deal with this.
Translated by
Video -
Smart on the Internet: Videos
With this series, Ketnet and Mediawijs want to provide children and young people with tools to use the internet in a media-wise way. In ten videos, Ketnet wrappers Gloria Monserez and Sander Gillis take the Ketnetters into the world of the …
Translated by
Article (4) -
Kritikat: Debunking fallacies and philosophizing about fake news
Where does my opinion come from? When is something true? Do we think with our feelings or our minds? Who determines what is truth?
Kritikat wants to stimulate critical thinking about media messages among children in the third grade of primary …
Translated by
Website -
When Little Children Grow Up
Contents: Tobacco, alcohol, drugs and gaming
The training: When Small Children Grow Up is an interactive information moment for parents of teenagers (10-15 years). In groups, parenting questions are discussed in an interactive way on the basis of …
Translated by
Training or activity -
Flight to Avatar: Gaming Lesson Pack
Flight to Avatar aims to strengthen the knowledge, insight and skills of third grade primary school students, so that they learn to deal with gaming in a responsible manner.
The teaching package consists of six lessons filled with activating teaching …Translated by
Downloadable resource (11) -
PLAY: Educational package about responsible gaming and leisure activities
PLAY is an educational package developed for young people between the ages of twelve and fourteen. It is based on a positive approach to give young people insight into their own gaming behavior and that of their peers.
PLAY wants to help young people …
Translated by
Downloadable resource (20) -
Game(L)over: Balanced gaming
Gaming is fun! But it can also take up a lot of time and energy. Is there time for other hobbies, friends, school and family besides gaming? Does a young person doubt whether his gaming behavior is still okay? Is a parent concerned about their …
Translated by
Website -
How to keep your child's gaming healthy: Explainer video
Games are part of every child's life. Still, you may be concerned or have questions about that gaming. Is my child's gaming behavior still ok or not? Why does my child like to play games so much? And how do I make sure gaming doesn't become a …
Translated by
Video -
Sextoooh: Educational platform sexting and gender stereotypes
An educational platform from Child Focus on sexting and gender stereotypes where three methods are discussed.
Translated by
Website -
Jungle Web: Game about Internet use
Jungle Web is an educational game to play with the whole family. Speed, observation and knowledge of safe and responsible internet use are central to the game.
Jungle Web uses playing cards, symbols, challenges and questions to stimulate a positive …Translated by
Tangible material -
Sexting: Explanation video
Informative video from KLAAR (VRT NWS) about the cyber phenomenon of sexting in which young people or adults spread sexually explicit messages, photos or videos of themselves via mobile phones or other media.
Translated by
Video