Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Digital learning in the pandemic: Handbook best practices
During the 2020–2021 academic year, the global pandemic gave the Europeana community of educators the opportunity to become more relevant in their work of integrating digital culture in learning practices and to grow even further. Events …
Downloadable resource -
Une classe extraordinaire: Nos actions remarquables, au passé composé
This contribution contains three elements: the assignment, the end result as a downloadable PowerPoint and the online browsable version.
The students each had to make two slides: one with a true event, one with a fictitious, often desired event. In …
Translated by
Downloadable resource (15)Pedagogical counsellor, Other -
Invisible: Online Multilingual Picture Book
In the free online picture book Invisible, published in Latin and in 25 other languages, the death of children is discussed for children.
The picture book is the result of a collaboration between Marijn Brouckaert and a Portuguese illustrator …
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher