Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Lesson questions: Worksheet
Exercises and presentation to repeat the question sentence. Both closed questions and question word questions.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
L'imparfait: Presentation
Presentation with explanations and exercises to teach the use and formation of the imparfait .
Translated by
Downloadable resourceStudent (teacher training) -
Find your book match with Vinder!: Creative book assignment
Everyone has their own taste in books. However, you may be able to find some fellow students who like to read the same genre, often choose the same themes or can recommend very good books to you.
Via Vinder (Tinder for books) you can find out more …
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
School language words: Glossary
This glossary contains frequently used terms in test and exam questions with explanations in Dutch, English and Turkish.
Translated by
Downloadable resource (13)Teacher -
Cultural study of England and London: Presentation
In this presentation, a little history of England is discussed as well as well-known sights in today's London.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
To be: Overview
In this overview with visual aid, students find the conjugation of the verb to be , including negation and short form.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Articles: Argument Map
Through this decision tree, the students go in steps to determine which article they should use: the, a or an ?
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Personal pronouns: Overview
This overview of the personal pronouns serves as a help card for the students and contains:
- a visual support with the addition of the Dutch translation;
- a fill-in schedule based on the visual prints;
- a note on the use of pronouns in animals.
Translated by
Downloadable resourceLearning mentor -
Deponent verbs: Presentation - Mythoi
Presentation with explanation and summary of the deponent verbs in chapter 5.1.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
The demonstrative pronouns: Presentation - Mythoi
Presentation in which the use of the demonstrative pronouns in chapter 5.2 is introduced.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Simple present and present continuous: Overview
In this scheme, the present simple and the present continuous are contrasted with the use in the present and a number of signal words. The following sentence structures are covered:
- confirming sentences,
- negative sentences,
- interrogative sentences.
Translated by
Downloadable resource (11)Teacher -
Historical figures: Speaking skills
With these chips, students practice how to introduce themselves or someone else. They do this on the basis of some historical figures from French history.
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher