Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Jeanne, 15 ans, île de Brehat: Listening skills
Short video report with processing questions about Jeanne, a fifteen-year-old girl who lives on the small Île de Brehat.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Révision: Test or exercises - Éventail-junior En action 5
Test or remedial exercises on both grammar and vocabulary on the material from the first trimester.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Edited a carte postale classique: Writing assignment
Complete a postcard from a foreign residence to a recipient in France according to the attached guidelines and then print your result in a PDF document.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
A dimanche matin au marché aux puces: Listening skills
Listen to a conversation between a seller and a customer at a flea market and complete the exercises.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Verbs: Models
This is an exercise on five models of regular verbs and also some irregular verbs. Students must indicate which model the verb follows. The exercise ties in with the learning material after Chapter 5.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Verbes opposés: Quiz
Let your students play against each other to practice and repeat the translations of opposing verbs.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
The use of tenses in a story - Pegasus novus 2
Exercises that students can do independently to discover the use of tenses in a story. These exercises are in line with the learning material of lesson 2.6
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
The passive indicative perfect: Learning path - Pegasus novus 2
Differentiated learning path for 3.3 The passive indicative perfect after a lesson about the discovery of this form, mood and tense.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
La routine matinale de François: Listening exercise - Coup de Cœur 2
Listening exercise for a video in which François talks about his morning routine. This assignment is a supplement to file 2 from the method.
Source: La routine du matin: Video listening test by Sabine Leuwers
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Décrire quelqu'un: Compréhension écrite
Strengthen your reading skills with this exercise on describing a person.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Décrire quelqu'un: Compréhension oral
Listening skills exercises to learn to describe people.
Translated by
Interactive exercise (4)Teacher -
Le miroir: Story with processing questions
Reading skills assignment. The students read the story Le miroir , which is divided into four parts. Each part has questions or exercises.
Translated by
Interactive exerciseTeacher