Sleutelcompetentie: burgerschap
De burgerschapscompetentie bestaat uit zeven bouwstenen.
Identiteit
In de eerste bouwsteen staat het concept identiteit centraal. De kenmerkende dynamiek en gelaagdheid van (eigen) identiteiten komen aan bod. Daarnaast gaat de aandacht naar de impact van identiteit op relaties. De leerlingen onderscheiden zowel persoonlijke identiteit als groepsidentiteit en onderzoeken hoe verschillende lagen van identiteiten elkaar beïnvloeden aan de hand van concepten zoals verbondenheid, solidariteit, discriminatie en wij-zij-denken.
Diversiteit in de klas
De tweede bouwsteen betreft het omgaan met diversiteit in het samenleven en samenwerken. Hierbij horen basisvaardigheden zoals constructief denken en handelen op basis van wederkerigheid en gepast reageren op uitsluitingsgedrag. De leerlingen leren daarbij kritisch reflecteren over de voordelen en de uitdagingen verbonden aan diversiteit. Ook de mechanismen achter onverdraagzaamheid, discriminatie en racisme komen hier aan bod, zowel op basis van historische als actuele voorbeelden.
Leerlingen gaan in dialoog
De volgende bouwsteen omvat het geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog gaan met elkaar. Leerlingen komen op voor hun eigen opvattingen en belangen. Ze leren hoe ze hun eigen mening kunnen onderbouwen en goed kunnen argumenteren. Ze leren het onderscheid maken tussen feiten en mening, realiteit en fictie. Ze leren ook hoe ze drogredeneringen kunnen doorprikken.
Deel zijn van onze samenleving
De vierde bouwsteen betreft het actief participeren aan de samenleving, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen binnen de rechtsstaat. De leerlingen ontwikkelen hierbij het vermogen om zich voor de publieke zaak in te zetten, om solidariteit aan de dag te leggen en belangstelling te tonen voor het oplossen van problemen die een plaatselijke of grotere gemeenschap raken. Daarbij krijgen de leerlingen kennis mee over de rol en verantwoordelijkheden van individuen en groepen zoals vrijwilligers, verenigingen en middenveldorganisaties. Ook leren ze over inspraak, participatie en besluitvorming.
Aandacht voor duurzaamheid
Leerlingen moeten ten vijfde ook inzicht hebben in de wederzijdse invloed tussen maatschappelijke domeinen en ontwikkelingen en de impact ervan op de (globale) samenleving. Belangrijk hierbij is dat leerlingen inzicht krijgen in de complexiteit en verwevenheid van duurzaamheidskwesties. Daarbij gaan leerlingen kritisch reflecteren over duurzame ontwikkeling en de methodiek van systeemdenken toepassen op duurzaamheidskwesties. De beoogde attitude is het handelen met het oog op duurzame ontwikkeling.
Leren over ons politiek systeem
Daarnaast komt democratische besluitvorming op lokaal, nationaal en internationaal niveau onder de aandacht. Het gaat hier over de organisatie en werking van het politieke systeem. Thema’s die hier aan bod komen zijn overheden en macht, breuklijnen en ideologieën, politieke partijen en verkiezingen. Ook besteden de leerlingen aandacht aan de randvoorwaarden om te kunnen spreken van democratische besluitvorming, zoals transparantie en persvrijheid.
Belang van democratie
Met de laatste bouwsteen krijgen leerlingen inzicht in de democratische principes en de democratische cultuur. De focus ligt hierbij op mensen- en kinderrechten, sociale rechtvaardigheid, de welvaartsstaat, de rechtsstaat en de werking van het rechtssysteem.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
The Breadwinners: What-You-Had-Laid-GPT
This website ensures that you never throw away leftovers again!
Is your refrigerator full of leftovers, overripe, half-eaten or simply forgotten ingredients? No worries: what-you-had-left-overGPT comes up with unique recipes with everything you have, …
Translated by
Website -
Types of Crimes: Vocabulary Quiz
Quiz about different types of crimes, such as hostage taking, murder, fraud...
You will be shown an example sentence and thus determine the meaning of the word.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Art chat cards: Engaging in conversation through art
Our art chat cards invite you to talk to your class group based on a selection of works from the MSK collection.
Together you can talk about everyday topics such as clothing, hobbies, parties, holidays, the senses... In addition, it is a …Translated by
Downloadable resource (4) -
Visit Mechelen library: 360° tour
This 360° tour was made in Het Predikheren, the library of Mechelen. You can use this tour to prepare for your first visit to the library. This way, students already have an idea of the layout and possibilities.
A visit is often very targeted, for …
Translated by
Interactive exercise (16)Teacher -
What time is it?: Digital clock
With these rotating cards, the students can practice independently on the digital clock, namely the hour and half hour.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
What time is it?: Analog clock
With these rotating cards, the students can independently practice on the analog clock, namely the hour and half hour.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
News in plain language: Teaching material
The school package is a subscription tailored to schools. With this package you can quickly get started with the Wablieft newspapers as a school. This is how you enjoy:
- ready-made teaching materials for some articles;
- unlimited access to all …
Translated by
Announcement (4) -
Deed or Crime?: Teaching Pack
Transgressions, misdemeanors and crimes are of all times and all cultures. The weight that societies assign to these crimes varies, as does the level of punishment. Mythological, Biblical and other stories about deviant behavior and punishment are …
Translated by
Downloadable resource -
ZoJong!: Young carers
On June 23 it is Day of Informal Care. Did you know that an estimated one in five students are young carers? That is about twenty thousand to forty thousand young people who grow up in a family with someone who needs help. On the website …
Translated by
WebsiteOrganisation, company, NPO -
Author in the class: Katia Van Cauwenberghe
Reading promotion, language skills and expression are competences that are useful throughout life. It is logical that the necessary attention is paid to this in education.
Numerous tools and initiatives are available to stimulate these competences in …
Translated by
AnnouncementCivic integration -
Choosing freedom: Teaching package
'Artists are freebooters who only do what they feel like, regardless of social conventions or social usefulness': that is the opinion of many lay people in art. The reality is much more nuanced. Artists are children of their time, accept the …
Translated by
Downloadable resource -
The Nineteenth Century Class Society: Teaching Package
Through the painting and sculpture of the second half of the nineteenth century, this teaching package gives us a glimpse of life in that period. Both the world of distinguished ladies and gentlemen and the world of miners and factory workers …
Translated by
Downloadable resource