Sleutelcompetentie: burgerschap
De burgerschapscompetentie bestaat uit zeven bouwstenen.
Identiteit
In de eerste bouwsteen staat het concept identiteit centraal. De kenmerkende dynamiek en gelaagdheid van (eigen) identiteiten komen aan bod. Daarnaast gaat de aandacht naar de impact van identiteit op relaties. De leerlingen onderscheiden zowel persoonlijke identiteit als groepsidentiteit en onderzoeken hoe verschillende lagen van identiteiten elkaar beïnvloeden aan de hand van concepten zoals verbondenheid, solidariteit, discriminatie en wij-zij-denken.
Diversiteit in de klas
De tweede bouwsteen betreft het omgaan met diversiteit in het samenleven en samenwerken. Hierbij horen basisvaardigheden zoals constructief denken en handelen op basis van wederkerigheid en gepast reageren op uitsluitingsgedrag. De leerlingen leren daarbij kritisch reflecteren over de voordelen en de uitdagingen verbonden aan diversiteit. Ook de mechanismen achter onverdraagzaamheid, discriminatie en racisme komen hier aan bod, zowel op basis van historische als actuele voorbeelden.
Leerlingen gaan in dialoog
De volgende bouwsteen omvat het geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog gaan met elkaar. Leerlingen komen op voor hun eigen opvattingen en belangen. Ze leren hoe ze hun eigen mening kunnen onderbouwen en goed kunnen argumenteren. Ze leren het onderscheid maken tussen feiten en mening, realiteit en fictie. Ze leren ook hoe ze drogredeneringen kunnen doorprikken.
Deel zijn van onze samenleving
De vierde bouwsteen betreft het actief participeren aan de samenleving, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen binnen de rechtsstaat. De leerlingen ontwikkelen hierbij het vermogen om zich voor de publieke zaak in te zetten, om solidariteit aan de dag te leggen en belangstelling te tonen voor het oplossen van problemen die een plaatselijke of grotere gemeenschap raken. Daarbij krijgen de leerlingen kennis mee over de rol en verantwoordelijkheden van individuen en groepen zoals vrijwilligers, verenigingen en middenveldorganisaties. Ook leren ze over inspraak, participatie en besluitvorming.
Aandacht voor duurzaamheid
Leerlingen moeten ten vijfde ook inzicht hebben in de wederzijdse invloed tussen maatschappelijke domeinen en ontwikkelingen en de impact ervan op de (globale) samenleving. Belangrijk hierbij is dat leerlingen inzicht krijgen in de complexiteit en verwevenheid van duurzaamheidskwesties. Daarbij gaan leerlingen kritisch reflecteren over duurzame ontwikkeling en de methodiek van systeemdenken toepassen op duurzaamheidskwesties. De beoogde attitude is het handelen met het oog op duurzame ontwikkeling.
Leren over ons politiek systeem
Daarnaast komt democratische besluitvorming op lokaal, nationaal en internationaal niveau onder de aandacht. Het gaat hier over de organisatie en werking van het politieke systeem. Thema’s die hier aan bod komen zijn overheden en macht, breuklijnen en ideologieën, politieke partijen en verkiezingen. Ook besteden de leerlingen aandacht aan de randvoorwaarden om te kunnen spreken van democratische besluitvorming, zoals transparantie en persvrijheid.
Belang van democratie
Met de laatste bouwsteen krijgen leerlingen inzicht in de democratische principes en de democratische cultuur. De focus ligt hierbij op mensen- en kinderrechten, sociale rechtvaardigheid, de welvaartsstaat, de rechtsstaat en de werking van het rechtssysteem.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Global environmental benefits through local and circular textile consumption
In order to meet our Flemish consumption needs, we currently have to obtain a large part of the required raw materials from abroad. Reuse, recycling and high-quality, local production of textiles can ensure that the extraction of primary raw …
Translated by
Article -
The impact of the clothing industry on the climate and environment: Teaching package
Did you know that the fashion industry is responsible for 10% of the greenhouse gases emitted by humans?
Why is it that this industry is so harmful to the climate and the environment? And why does it take so much water to make one t-shirt? What does …
Translated by
Downloadable resource (6) -
Identi(time): Lesson folder and lesson visit
This lesson folder contains a number of assignments that we do not offer physically in MoMu. You can use them to prepare and post-process your visit to MoMu, or integrate them into your lessons without a visit. You will also find the final …
Translated by
Announcement -
The water footprint: Inspiration collection
The inspiration collection The Water Footprint offers a possible way to bring the challenges surrounding water resources worldwide into the classroom. Step by step, your students will discover that we use much more water than the water from the …
Translated by
Downloadable resource (4) -
Repair Everywhere: Challenges
Repairing is good for the climate and the local economy. To bring the theme of repair to the attention of students, this document contains three challenges that you can organize at school or with the class.
The challenges were developed for the …Translated by
Downloadable resource (5) -
Become a WaterWise class or school: Traject
Become a WaterWise class or school from September 2024. Take up the challenge together to teach students to make sustainable choices and thus reduce their water footprint at school in terms of food, clothing, paper, direct water... This is how we …
Translated by
till
Training or activity -
Fair trade: Inspiration list
Do you want to work on fair trade in your class, but you are not sure where to start? The Province of East Flanders made an inspiration list with physical teaching material, online teaching material, visual material and various workshops.
Translated by
Downloadable resource (6) -
Jobs in Industry
Meet the industry!
Get to know jobs in industry, young professionals and products made in our region. Get to know companies and the opportunities that the industry offers you.
Translated by
WebsiteOther function -
Voice: Offer
These school brochures show you what SteM has to offer.
Translated by
Tangible material (6) -
The water footprint: Background information
This brochure gives a brief overview of the water footprint, the link between our consumption and water supplies worldwide and gives tips on how you can use water more sustainably. This brochure packed with theoretical framework can be used as …
Translated by
Article (5) -
The water footprint of clothing: Theme bundle teacher version
Did you know that it takes 8000 liters of water to produce one pair of jeans? What is the relationship between clothing and water? And how can we use water more sustainably through our clothing? This theme bundle gives your students and yourself …
Translated by
Downloadable resource (4) -
Water footprint of clothing: Student bundle
Did you know that it takes 8000 liters of water to produce one pair of jeans? What is the relationship between clothing and water? And how can we use water more sustainably through our clothing? This theme bundle gives your students and yourself …
Translated by
Downloadable resource (3)