Sleutelcompetentie: burgerschap
De burgerschapscompetentie bestaat uit zeven bouwstenen.
Identiteit
In de eerste bouwsteen staat het concept identiteit centraal. De kenmerkende dynamiek en gelaagdheid van (eigen) identiteiten komen aan bod. Daarnaast gaat de aandacht naar de impact van identiteit op relaties. De leerlingen onderscheiden zowel persoonlijke identiteit als groepsidentiteit en onderzoeken hoe verschillende lagen van identiteiten elkaar beïnvloeden aan de hand van concepten zoals verbondenheid, solidariteit, discriminatie en wij-zij-denken.
Diversiteit in de klas
De tweede bouwsteen betreft het omgaan met diversiteit in het samenleven en samenwerken. Hierbij horen basisvaardigheden zoals constructief denken en handelen op basis van wederkerigheid en gepast reageren op uitsluitingsgedrag. De leerlingen leren daarbij kritisch reflecteren over de voordelen en de uitdagingen verbonden aan diversiteit. Ook de mechanismen achter onverdraagzaamheid, discriminatie en racisme komen hier aan bod, zowel op basis van historische als actuele voorbeelden.
Leerlingen gaan in dialoog
De volgende bouwsteen omvat het geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog gaan met elkaar. Leerlingen komen op voor hun eigen opvattingen en belangen. Ze leren hoe ze hun eigen mening kunnen onderbouwen en goed kunnen argumenteren. Ze leren het onderscheid maken tussen feiten en mening, realiteit en fictie. Ze leren ook hoe ze drogredeneringen kunnen doorprikken.
Deel zijn van onze samenleving
De vierde bouwsteen betreft het actief participeren aan de samenleving, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen binnen de rechtsstaat. De leerlingen ontwikkelen hierbij het vermogen om zich voor de publieke zaak in te zetten, om solidariteit aan de dag te leggen en belangstelling te tonen voor het oplossen van problemen die een plaatselijke of grotere gemeenschap raken. Daarbij krijgen de leerlingen kennis mee over de rol en verantwoordelijkheden van individuen en groepen zoals vrijwilligers, verenigingen en middenveldorganisaties. Ook leren ze over inspraak, participatie en besluitvorming.
Aandacht voor duurzaamheid
Leerlingen moeten ten vijfde ook inzicht hebben in de wederzijdse invloed tussen maatschappelijke domeinen en ontwikkelingen en de impact ervan op de (globale) samenleving. Belangrijk hierbij is dat leerlingen inzicht krijgen in de complexiteit en verwevenheid van duurzaamheidskwesties. Daarbij gaan leerlingen kritisch reflecteren over duurzame ontwikkeling en de methodiek van systeemdenken toepassen op duurzaamheidskwesties. De beoogde attitude is het handelen met het oog op duurzame ontwikkeling.
Leren over ons politiek systeem
Daarnaast komt democratische besluitvorming op lokaal, nationaal en internationaal niveau onder de aandacht. Het gaat hier over de organisatie en werking van het politieke systeem. Thema’s die hier aan bod komen zijn overheden en macht, breuklijnen en ideologieën, politieke partijen en verkiezingen. Ook besteden de leerlingen aandacht aan de randvoorwaarden om te kunnen spreken van democratische besluitvorming, zoals transparantie en persvrijheid.
Belang van democratie
Met de laatste bouwsteen krijgen leerlingen inzicht in de democratische principes en de democratische cultuur. De focus ligt hierbij op mensen- en kinderrechten, sociale rechtvaardigheid, de welvaartsstaat, de rechtsstaat en de werking van het rechtssysteem.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Visit the European Parliament
A visit to the Great Chamber is a great way to soak up the exciting atmosphere in the world's largest transnational parliament and learn about the powers and role of the European Parliament.
Translated by
Training or activity -
The Breadwinners: What-You-Had-Laid-GPT
This website ensures that you never throw away leftovers again!
Is your refrigerator full of leftovers, overripe, half-eaten or simply forgotten ingredients? No worries: what-you-had-left-overGPT comes up with unique recipes with everything you have, …
Translated by
Website -
Beweee: Results 2022
BeWeee was founded in 2018 by producers, distributors, collectors, reuse centers and management organizations. This ensures correct representation of all players who are required to report. The founders are Coberec, Recupel, FEE, Agoria, …
Translated by
Website -
How does Flanders shape Belgian EU policy?
As a federal state of Belgium, Flanders plays an essential role in the country's EU policy. This video explains how our unique state structure makes it possible for Flanders to have so much impact on EU policy and how Flanders' powers play a role …
Translated by
Video -
Powerful professionalization of your teamwork
In professional learning communities, teachers join forces to optimize the learning process of their students through research and learning and to develop powerful educational practices together. With our guidance you will lay the foundation for …
Translated by
Training or activity -
The Climate Fresk of Climate Collage: Game Cards
During the three-hour interactive workshop The Climate Fresk you will learn whether your students know the essence of the climate challenge and you learn to take climate action.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
How artificially intelligent can your environment become?: Poster
You can use this poster series to think with your class about the possibilities of artificial intelligence in a classroom, at home, on the street, or in a healthcare institution.
Indicate on the poster what can be automated, and what certainly cannot. …
Translated by
Downloadable resource -
Europass Flanders
Europass is an initiative of the European Commission that aims to facilitate, encourage and support mobility in the context of learning and working throughout Europe.
Through various Europass tools, you take control of your career and make your …
Translated by
Website -
Together with your dog in the classroom: Dog training at school
Are you a teacher or educational assistant and do you have a dog that loves children and cuddling? Then we would be happy to train you and your four-legged friend to work together in a responsible manner in your classroom. In this way, your dog …
Translated by
till
Training or activity -
Basic knowledge: How does my smartphone work?
As a support person, I made these worksheets to learn how to work with a smartphone.
The bundle is very accessible and only deals with the basic actions during a very first acquaintance.
It's about symbol recognition and common apps. In addition, …
Translated by
Downloadable resource (20)Learning mentor -
Information about gender in education and upbringing: RoSa vzw
More and more attention is being paid to the influence of gender, and rightly so. Especially in education, where children and young people fully develop and are gradually formed into independent adults, gender is a factor to take into …
Translated by
Website -
Circular economy and ecodesign: Brochure
In this brochure you will find the information and content of everything that Flanders Circular has done in recent years regarding Circular Economy and Ecodesign. It contains methods for tackling your curriculum, and workshops/welding/paths that …
Translated by
Article