Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Het versterken van de Pedagogical Content Knowledge in PAV: PCK-module voor student-leraren en leraren
Project Algemene Vakken (PAV) is een complex vak om te onderwijzen. Het is een geïntegreerd vak dat inhouden uit volgende uiteenlopende disciplines combineert:
- Nederlands,
- wiskunde,
- natuurwetenschappen m.i.v. STEM, …
Downloadbaar lesmateriaal -
STEMmige taal: Componeer je eigen rap!
Het project ‘STEMmige taal’ volgt de typische STEM-opbouw met een inleiding tot de uitdaging, een aantal hoofdstukken die de leerlingen de nodige bagage geven om de uitdaging te kunnen aangaan en uiteindelijk het verwezenlijken van de …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Triënnale Brugge 2024: Inspiratiemap voor leerkrachten
Deze gratis bezoekerstool is gemaakt voor leerkrachten en bevat infofiches over de twaalf kunstenaars en de kunstwerken van Triënnale Brugge 2024. De inspiratiemap bevat:
- werkvormfiches die werkvormen voor verschillende leeftijden bundelen per …
Downloadbaar lesmateriaal -
Surrealisme: Lesplan over Destino
Deze lesvoorbereiding gemaakt in Canva, gaat over Destino en voorziet je van enkele uren les waarbij leerlingen aan de slag gaan met surrealisme in combinatie met Walt Disney en Pixlr, maar dit is zeker ook mogelijk in Photoshop.
Het surrealisme was …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Reynaert De Vos: Lespakket
Een eeuwenoud verhaal over een heel erg sluwe vos. Maak samen met je klas kennis met Reynaert. Wie is hij? Wat deed hij? Waarom is hij nog zo actueel? Lees het verhaal, rijm, maak je eigen boekcover en breek je hoofd over morele dilemma's!
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Kunstenaars doorheen de tijd
Dit document biedt een boeiende verkenning van enkele van de meest invloedrijke kunstenaars door de geschiedenis heen, waarbij hun levens en werken worden belicht. Het document is opgebouwd rond verschillende kunstenaars, elk met een sectie die …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Bouwstenen van beeld: Visuele voorstelling
Deze visuele voorstelling van de bouwstenen van beeld, gemaakt in Canva, kan je gebruiken om af te drukken en bijvoorbeeld op te hangen in het vaklokaal.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Het orkest: Digitaal lesmateriaal
Zoek je informatie over het orkest en klassieke muziek?
Het Antwerp Symphony Orchestra stelde deze digitale lesmap samen. Je vindt er meer informatie over het orkest, over geluid en akoestiek, over muziekinstrumenten, over de rol van de dirigent, over …
Downloadbaar lesmateriaal -
Het orkest: Lesmap
Zoek je informatie over klassieke muziek en het symfonisch orkest? In deze lesmap vind je mee informatie en inspirerende opdrachten over het orkest, de instrumentenfamilies en de dirigent.
Downloadbaar lesmateriaal -
Doorschijnende insecten: Lesidee rond additief kleursysteem of RGB
In dit lesmateriaal maken leerlingen insecten uit zwart papier waarbij ze gebruikmaken van gekleurde en doorschijnende plastic. Dit geeft een mooi effect als je ze tegen het raam hangt en het zonlicht er door komt.
Met deze opdracht leer je leerlingen …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Notan: Lesidee rond positieve en negatieve ruimte
In dit lesmateriaal wordt er gewerkt rond Notan. Notan is een Japans ontwerpconcept waarbij er met lichte en donkere elementen wordt gespeeld door ze in een hoog contrast naast elkaar te plaatsen. Donker en licht hebben elkaar altijd nodig in …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht -
Soundpainting: Kennismaking
Dit document laat je kennismaken met soundpainting, een gebarentaal om live mee te componeren, uitgevonden door Walter Thompson in de jaren ’70. Het is bruikbaar voor muzikanten, acteurs, dansers en zelfs plastische kunstenaars.
Wanneer je met …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht