Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Het versterken van de Pedagogical Content Knowledge in PAV: PCK-module voor student-leraren en leraren
Project Algemene Vakken (PAV) is een complex vak om te onderwijzen. Het is een geïntegreerd vak dat inhouden uit volgende uiteenlopende disciplines combineert:
- Nederlands,
- wiskunde,
- natuurwetenschappen m.i.v. STEM, …
Downloadbaar lesmateriaal -
Kunststromingen: Kwartetspel
Dit zelf ontworpen kwartetspel over kunststromingen nodigt spelers uit om kunst te verkennen en te waarderen en biedt een boeiende ervaring waar educatie en entertainment samenkomen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Bouwstenen van beeld: Visuele voorstelling
Deze visuele voorstelling van de bouwstenen van beeld, gemaakt in Canva, kan je gebruiken om af te drukken en bijvoorbeeld op te hangen in het vaklokaal.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Muzikale bouwsteen dynamiek: Volumemeter
Via dit document, gedeeld in Canva, vind je een combinatie uitgewerkt van de muziektermen in de bouwsteen dynamiek en een geluidsmeter of stemvolumemeter in de klas.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Literair vaardig lezen: Evaluatierubric
Evaluatierubric in Excel voor literair vaardig lezen zoals voor een boekbespreking.
Evalueert de componenten:
- persoonlijke beleving,
- interpretatie,
- beoordeling,
- analyse,
- tekstniveau op verschillende parameters.
Het eindresultaat is een score op 10, …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Muziekmaatje: QR-code met playlist met rustige muziek
Een handig kaartje voor leerlingen die tijdens zelfstandige momenten naar rustige muziek willen luisteren. Er komen regelmatig nieuwe liedjes in de playlist om het interessant te houden en via de QR-code krijgen ze gemakkelijk toegang.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Rubrics of one: Evaluatiefiches muziek
Deze evaluatiefiches in de vorm van rubrics of one kan je gebruiken om muzikale opdrachten te evalueren. De verschillende opdrachten zijn:
- het zichzelf voorstellen via een rap;
- fingerkaleidoscope;
- sounddesign;
- stripsody;
- instrumentaal musiceren; …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
In een handomdraai: Opdracht
In deze opdracht, gemaakt in Canva, gaan de leerlingen aan de slag rond het silhouet van hun hand en werken ze met hun tekenpotlood. Ze werken rond patronen en structuren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Muzikale bouwstenen: Placemat met werkvormen
Op deze placemat vind je de muzikale bouwstenen tempo, timbre, dynamiek, ritme, metrum, melodie, harmonie en vorm terug. Bij de verschillende bouwstenen zijn ook vragen en opdrachten voorzien die de bouwstenen concreter maken voor je leerlingen.
Downloadbaar lesmateriaal (27)Leerkracht, Ander -
Music Maestro!: Stappenplan eTwinningproject
Music Maestro! Een eTwinningproject waarin de Belgische muziek, muziekgenres, singer-songwriters, muziekinstrumenten ... onder de loep wordt genomen, samen met de muziek uit onze partnerlanden.
Downloadbaar lesmateriaal -
Cultureel bewustzijn en culturele expressie: Leerlijn
Leerlijn opgebouwd bij sleutelcompetentie 16: cultureel bewustzijn en culturele expressie.
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. In tegenstelling tot vroeger zijn de eindtermen niet …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Ander -
Appelonia: Taalmuzische tekst
Deze taalmuzische tekst over diversiteit kan gedeeltelijk of geheel als musical of toneel gebruikt worden, ondersteund door een verteller. Ook beeldend-plastisch zijn hier mogelijkheden: personages, decor. Het is een appellation …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Andere functie