Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Quarter rest, quarter note, eighth and sixteenth note: Rhythm wheel
This application works like a jackpot and is used as rhythm bingo. The user spins the wheel and 8 beats (2 bars) appear. In this first version you can get a quarter rest, quarter note, eighth note and/or sixteenth note. Students can perform this …
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher -
Assisted Melody: Google Arts & Culture Experiments
On the basis of this interactive image you will compose with the help of three composers: Bach, Beethoven or Mozart.
You have the option to insert the notes via the score or enter them via the keyboard that appears at the top of the screen. Once you …
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Paint With Music: Google Arts & Culture Experiments
On the basis of this interactive exercise you can make drawings that are used in music fragments. You use a brush stroke to draw the music.
You can choose between four different worlds in which you will draw:
- the sky, the heavens (with bird sounds as …
Translated by
Interactive exercise (5)Teacher -
Blob Beats: Google Arts & Culture Experiments
In this Guitar Hero- style online rhythm exercise, you can score points by clicking the notes at the right time as they fall. You can choose from several classic works and a variety of difficulty levels. You will also learn fun facts about composers …
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator, … -
The feast of Sinterklaas: Exercises
In this exercise you will find several exercises about the feast of Sinterklaas:
- a video about Sinterklaas,
- 2 talking plates with vocabulary about Sint and Piet,
- spinning cards to practice vocabulary,
- a series of exercises (including vocabulary, …
Translated by
Interactive exercise (5)Teacher -
The Life of Moses: Interactive Learning Path
In this interactive lesson you will get a lot of information about parts of the life of Moses . It is an interactive book consisting of interactive videos and exercises.
Translated by
Interactive exercise (7)Teacher -
Interactive teacher concert with jazz music
A recording of a swinging teachers' concert packed with jazz music was used here as the basis for an interactive video with commentary about the concert and educational questions for the viewers.
The teachers in the video are teachers from the …
Translated by
Interactive exercise (5)Teacher -
Blob Opera: Google Arts & Culture Experiments
Create your own opera-inspired song with Blob Opera. You don't need any music skills for this at all. Blob Opera is a machine learning experiment by David Li in collaboration with Google Arts & Culture.
See here how Blob Opera was made, discover …
Translated by
Interactive exercise (17)System administrator