Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Getting started with film wisdom: Webinar series
Getting started with film literacy is a webinar series for teachers and cultural educators that aims to familiarize them with film, film language and film education so that they can take this knowledge with them to the classroom or to …
Translated by
Video -
Photopea: Explainer video
Photopea is a program that runs in a browser, it is an image editing program that works with layers and is an alternative to Photoshop. It is a product of Ivan Kutskir .
Other tutorials can be found here .
I use this in our school where most students …
Translated by
VideoTeacher -
AI in Photoshop
This video demonstrates the new AI feature in Photoshop using a demo with an image from Pixels.
Translated by
VideoTeacher -
Collage: The rules of good composition
How do you make a beautiful collage? That mainly depends on the composition of your elements on your collage. A good composition is the art of organizing elements of a work of art or design into one harmonious and pleasant whole.
In this teaching …
Translated by
Downloadable resource (16)Teacher -
Patterns: Lesson pack
Children may know patterns from their clothing (think of striped patterns, flowers, balls, unicorns ...) But you also come across patterns in many places in everyday life, just think of the bricks of the walls or the rows of colored pencils in …
Translated by
Downloadable resource (5) -
Silhouette: Lesson pack
Silhouettes spontaneously remind us of sunsets on summer beaches. You think of dark figures on the beach, of which you can only see an outline. Everything else is black. That is the result of backlighting.
Translated by
Downloadable resource (3) -
Characters: Lesson pack
All children are fans of heroes. Heroes are not only fun and adventurous, they are also often very recognizable by the objects they have or the clothes they wear. Just think of Harry Potter's magic wand, Elsa's snow dress from Frozen or …
Translated by
Downloadable resource (3) -
Macro: Lesson Bundle
In photography, the term macro means that you go very close to your subject with your camera. You will suddenly see all kinds of details and you can discover new worlds, such as insects, textures or small plants.
Translated by
Downloadable resource -
The Fabelmans: Lesson folder with the film
In this lesson folder you will find several ideas to get started in class around the film The Fabelmans .
Loosely based on the life of young Steven Spielberg. After a movie screening, Sammy Fabelman falls in love with cinema. Camera in hand and aided …
Translated by
Downloadable resource -
Making a stop motion movie: Tutorial
In this video, Jasper shows you how to make a stop-motion animation step by step. He works with Playmobil, among other things. The different parts covered in this video are:
- the story ;
- the depth ;
- moving naturally ;
- the special effects .
Translated by
Video (5)Teacher -
Heritage: Audiovisual material for secondary education
Do you want to get started with audiovisual material for heritage lessons? On Archive for education you will find inspiration about heritage and STEM, heritage and Dutch, heritage and citizenship, heritage and historical awareness, …
Translated by
Video -
AI in art: STEM project
Can we make art with artificial intelligence? Students from the second and third grade (secondary education) are creative with AI and reflect on the result. Is this art? They also discover how AI can protect our cultural heritage.
Translated by
Website