Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Reynaert De Vos: Lespakket
Een eeuwenoud verhaal over een heel erg sluwe vos. Maak samen met je klas kennis met Reynaert. Wie is hij? Wat deed hij? Waarom is hij nog zo actueel? Lees het verhaal, rijm, maak je eigen boekcover en breek je hoofd over morele dilemma's!
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Kinderliedjes met boomwhackers: Partituren
Deze zelfgemaakte partituren zijn van verschillende kinderliedjes om te spelen op de boomwhackers.
Deze partituren zijn ontdaan van notenbalken en sleutels en dergelijke, enkel de nootlengte is nog een beetje zichtbaar.Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht -
Musicaldans: Workshop
Tijdens deze workshop ga je dansen op bekende en minder bekende musicalhits. Footloose, Fame, Grease, Hairspray … Uitbundig of ingetogen? Hiphop of Jazz? Alles is mogelijk bij musicaldans.
Je kan zelf een musical/musicalnummer aanbrengen of we …
tot
Nascholing of activiteit -
Transpose: Chrome-extensie
Speel je wel eens mee met een YouTube-video om een liedje te oefenen of te leren van een muziekles? Als je een liedje in een andere toonsoort onder de knie moet krijgen, kun je dit hulpmiddel gebruiken om de toonhoogte aan te passen, een deel in …
App of softwareLeerkracht -
Paint With Music: Google Arts & Culture Experiments
Aan de hand van deze interactieve oefening kan je tekeningen maken die worden ingezet in muziekfragmenten. Je gebruikt een penseelstreek om de muziek te tekenen.
Je kan kiezen tussen vier verschillende werelden waarin je gaat tekenen:
…Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Soundpainting: Kennismaking
Dit document laat je kennismaken met soundpainting, een gebarentaal om live mee te componeren, uitgevonden door Walter Thompson in de jaren ’70. Het is bruikbaar voor muzikanten, acteurs, dansers en zelfs plastische kunstenaars.
Wanneer je met …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht -
Open Circus Piste
Een Open Circus Piste is een vrije circusspeelplaats waar deelnemers vrij kunnen in en uitlopen. Wij komen naar jouw locatie met verschillende circusmaterialen zoals de rolla bolla, eenwielers, de loopbal, balletjes, doekjes, …
tot
Nascholing of activiteit -
Workshop: Weven
Tijdens de Workshop Weven gaan we weven met verschillende materialen. We verkennen typische weefmaterialen zoals stroken stof, knopen, kralen en wol. Ook atypische materialen zoals touw en plastiek kunnen aan bod komen.
Eerst staan we stil …
tot
Nascholing of activiteit -
Play a Kandinsky: Google Arts & Culture Experiments
In deze interactieve oefening kan je experimenteren met muziek aan de hand van kleuren en vormen binnen de werken van Kandinsky. Hoe zou het zijn als je, net als Kandinsky bij elke kleur of vorm een geluid of muziekfragment zou horen?
De …
Interactieve oefening (12)Leerkracht -
Balanceren: Workshop
Tijdens een Workshop Balanceren ontdekken hoe we fysiek én mentaal ons evenwicht kunnen bewaren. Via verschillende basisoefeningen creëren we het zelfvertrouwen om letterlijk en figuurlijk een stapje verder te gaan. …
tot
Nascholing of activiteit -
Radio Woordenwoud: Luisteren naar beelden met een verhaal
Wat zie jij in een beeldhouwwerk? Waar zou de kunstenaar aan gedacht hebben bij het maken van dit beeld?
Naar aanleiding van Antwerpen Boekenstad in 2004 gaf het Middelheimmuseum verschillende jeugdauteurs de opdracht een verhaal te schrijven bij een …Website (3) -
Draw.to: Online tekenblaadje
Op deze website kan de leerling snel iets tekenen en delen. Zonder in te loggen kunnen ze direct aan de slag.
De website bevat een tekenblaadje om op te doodlen met een minimum aantal knoppen:
- drie pennetjes van verschillende dikte om mee te …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator