Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Art chat cards: Engaging in conversation through art
Our art chat cards invite you to talk to your class group based on a selection of works from the MSK collection.
Together you can talk about everyday topics such as clothing, hobbies, parties, holidays, the senses... In addition, it is a …Translated by
Downloadable resource (4) -
Getting started with film wisdom: Webinar series
Getting started with film literacy is a webinar series for teachers and cultural educators that aims to familiarize them with film, film language and film education so that they can take this knowledge with them to the classroom or to …
Translated by
Video -
Music Production: Workshop
During this workshop you create music yourself. First we consider the building blocks needed to make music: rhythm, harmony and melody. As a music producer you use these building blocks to compose different genres.
We get to work on iPads and create …
Translated by
Training or activity -
Musical dance: Workshop
During this workshop you will dance to well-known and lesser-known musical hits. Footloose, Fame, Grease, Hairspray… Exuberant or subdued? Hip-hop or Jazz? Everything is possible with musical dance.
You can create a musical/musical number …
Translated by
till
Training or activity -
AI in Photoshop
This video demonstrates the new AI feature in Photoshop using a demo with an image from Pixels.
Translated by
VideoTeacher -
Collage: The rules of good composition
How do you make a beautiful collage? That mainly depends on the composition of your elements on your collage. A good composition is the art of organizing elements of a work of art or design into one harmonious and pleasant whole.
In this teaching …
Translated by
Downloadable resource (16)Teacher -
Making a stop motion movie: Tutorial
In this video, Jasper shows you how to make a stop-motion animation step by step. He works with Playmobil, among other things. The different parts covered in this video are:
- the story ;
- the depth ;
- moving naturally ;
- the special effects .
Translated by
Video (5)Teacher -
Making a flip book: Technical sheet
A handy technical sheet to make a flip book, with different steps and visual material. Children can use it themselves or you can use it as a teacher to shape your musical lesson.
Translated by
Downloadable resource (42)Teacher -
Line Rider by DoodleChaos: Graphics of a musical work
Line Rider is a small animation figure that rides on a sled and moves on the waves of the musical works. Do you want to visually introduce classical and less classical works to your students and are you looking for a graphic score or performance? …
Translated by
Video (11)Teacher -
Easter Story: Sand Art
This story about Easter is told in sand art. It deals with the birth, death and resurrection of Jesus.
Translated by
Video (9) -
ART Academy Wetteren: Examples of animation films made
This is the Vimeo channel of the animation studio of the ART Academy Wetteren. More than three hundred and thirty films made by children, young people and adults in very different animation techniques can be viewed here.
Translated by
Website (4)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Catherine: Film review
During this corona crisis, JEF wants to inspire you to get started with film, together with your students. We collect some films that can be viewed online for free and develop a sheet with processing assignments for your students.
Translated by
Downloadable resource (3)