Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Music Masterclasses: Volledige methode piano en muziektheorie
Op de website van Music Masterclasses worden complete muziekmethodes aangeboden. Het is een combinatie van gratis en betalende lessen. Een overzicht van alle cursussen vind je hier.
Website -
Muzikale bouwsteen dynamiek: Volumemeter
Via dit document, gedeeld in Canva, vind je een combinatie uitgewerkt van de muziektermen in de bouwsteen dynamiek en een geluidsmeter of stemvolumemeter in de klas.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Soundpainting met dans en muziek
In deze video zien we een eindresultaat waaraan vijf dagen gewerkt is met twee klassen. Eric Le Louvier is de soundpainter. In dit praktijkvoorbeeld kan je zien hoe je kan soundpainten met dans en muziek, er wordt bewogen, gedanst, gezongen en er …
VideoLeerkracht -
Serious beats: Lesidee
In deze vierde lesfiche vind je materiaal om te werken rond vrije collectieve improvisatie binnen het kunstonderwijs. De vierde lesfiche sluit heel goed aan bij Veel raar lawaai maken : Lesidee. De fiche is opgedeeld in verschillende onderdelen: …
Downloadbaar lesmateriaal -
Zappa: Lesidee
In deze derde lesfiche vind je materiaal om te werken rond vrije collectieve improvisatie binnen het kunstonderwijs. De fiche is opgedeeld in verschillende onderdelen:
- De lesfiche is opgebouwd uit een kennismaking met twee filmfragmenten, waarna …
Downloadbaar lesmateriaal -
Tarzan: Lesidee
In deze tweede lesfiche vind je materiaal om te werken rond vrije collectieve improvisatie binnen het kunstonderwijs. De fiche is opgedeeld in verschillende onderdelen:
- De lesfiche is opgebouwd uit een kennismaking, waarna er opgesteld wordt met …
Downloadbaar lesmateriaal -
Improvisation for all!: Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs
Het onderzoek Improvisation for all! Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs peilt naar de ervaringen van leerlingen (n=1282) uit het secundair onderwijs met een les collectieve vrije improvisatie.
Naast de …Artikel -
Shared Piano: Online tool binnen Chrome Music Lab met handleiding
Met deze online tool, onderdeel van Chrome Music Lab, kan je online de leerlingen piano laten oefenen of componeeropdrachten geven. Dit kan met alle leerlingen op één piano (je kan ook kiezen voor marimba, drumkit, drummachine, …
App of software (7)Leerkracht, Ander -
De Jazzboom: Boek over jazz
De ondertitel van De Jazzboom heeft het over een eeuw groei en snoei van de jazz.
Het zoveelste boek over jazzgeschiedenis dus? Eerder een ontdekkingsreis en ja, natuurlijk zit er muziek in!De Jazzboom geeft je verhalend inzicht, zodat je jazz …
Fysiek materiaalAnder -
Improvisatie, woord, muziek, beweging: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over improvisatie, woord, muziek en beweging, samen met meer context en concrete lestips. Deze collectie bundelt audiovisueel materiaal over improvisatie in woord, muziek en beweging. Een …
Video -
Megadrummerorkest
De groep ontdekt de tien basisritmes door gebruik te maken van:
- blokken,
- stokken,
- bellen,
- castagnetten,
- potten,
- pannen
- ons eigen lichaam.
Na deze zoektocht puzzelen we samen tot één groot geheel en maken we onze eigen beat. Enkele …
Nascholing of activiteit -
Rommel recyclageorkest
Een pepflesje, bierflesje, kroonkurkje, oude pollepel, bord, glas, PVC buis…We sorteren het afval en ontdekken hoe we afval kunnen hergebruiken om ons eigen muziekinstrument te knutselen. Hamer, nagels, boren, vijzen, etc. zijn onze beste …
Nascholing of activiteit