Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
The origins of today's Europe: EU pioneers
Have you ever wondered how today's Europe has been influenced and shaped by past pioneers? Why did these pioneers believe in a united Europe before it existed?
Take this ninety-minute workshop and help your students understand the milestones of …
Translated by
till
Training or activityNew -
Art chat cards: Engaging in conversation through art
Our art chat cards invite you to talk to your class group based on a selection of works from the MSK collection.
Together you can talk about everyday topics such as clothing, hobbies, parties, holidays, the senses... In addition, it is a …Translated by
Downloadable resource (4) -
Literary reading skill: Evaluation Rubric
Evaluation rubric in Excel for literary reading skills such as for a book review.
Evaluates the components:
- personal experience,
- interpretation,
- judgement,
- analysis,
- text level on different parameters.
The end result is a score out of 10, with good …
Translated by
Downloadable resource (8)Teacher -
Dive into language!: Campaign of the Flemish Language Platform
Choosing languages means jumping into a sea of possibilities, so dive into language! The website contains a wealth of information, presentations about language training and documents for language teachers and students who want to study languages.
Translated by
Website -
All Children All Right(s)!: Audio Stories
Mobile School developed the toolkit All Children, All Right-s! to engage youth workers, teachers... to promote children's rights. The toolkit consists of four components: short online trainings, educational posters, games and activities, and …
Translated by
Audio -
The Luther brand: Book
The publishing house Atlas Contact (Olympus) presents its third edition of Frits van der Waas excellent Dutch translation (first edition: 2016; second edition: 2017) of Andrew Pettegree's valuable English-language book Brand Luther (2015).
The …
Translated by
Tangible materialTeacher -
Poetry and Music: Lesson Idea
How can you set a poem or poetry to music in a fascinating and varied way and thus add a rich element to the expressiveness?
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher, Other -
Film and image in distance learning
Do you want to offer your students something other than Netflix and show them what the alternatives are? Do you want to make them adept in the laws of film and imagery? View the offer.
Translated by
Article -
Wissens Quiz
Duitse website waarop studenten tal van quizzen kunnen doen en hun kennis op verschillende gebieden vergroten. Ze kunnen een algemene quiz maken of een keuze maken uit een aantal gespecialiseerde gebieden.
WebsiteTeacher, Learning mentor