Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Translanguaging in group work
Short video report on how you can allow your students to use their home language during group work.
Translated by
VideoPedagogical counsellor -
CLIL Connect Conference: Save the date
Discover the power of connection in education at the CLIL Connect Conference.
Are you an education professional or researcher in CLIL and multilingual education? Then this is your opportunity to connect, learn and grow. From the North Sea to the …Translated by
till
Training or activityTeacher -
The origins of today's Europe: EU pioneers
Have you ever wondered how today's Europe has been influenced and shaped by past pioneers? Why did these pioneers believe in a united Europe before it existed?
Take this ninety-minute workshop and help your students understand the milestones of …
Translated by
till
Training or activityNew -
Strengthening the Pedagogical Content Knowledge in PAV: PCK module for student teachers and teachers
Project General Subjects (PAV) is a complex subject to teach. It is an integrated course that combines content from the following diverse disciplines:
- Dutch,
- math,
- natural sciences including STEM,
- citizenship,
- historical and spatial awareness. …
Translated by
Downloadable resource -
Royal Museums of Arts of Belgium: Free guided tours
Thanks to the donation from a generous patron, member of the Friends of the Museums (www.becomeafriend.be), the Royal Museums of Fine Arts of Belgium can offer 100 free guided tours. You can opt for a tour or an intro exhibition at the Imagine …
Translated by
Announcement -
Mood language: Compose your own rap!
The 'STEM Language' project follows the typical STEM structure with an introduction to the challenge, a number of chapters that provide students with the necessary tools to take on the challenge and ultimately the realization of the challenge, …
Translated by
Downloadable resourceOrganisation, company, NPO -
Newspaper archive: Promotional video
Do you use the library's newspaper archive in class? Then use this fun promotional video to make it known to your students.
The video briefly explains what the Newspaper Archive can do.
Enjoy watching!Translated by
Video -
City walk Antwerp: Escape tour
Elaborate escape tour to discover Antwerp with your students or to explore even further.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
VIP: Presenting
Assignment about some people who played a major role in our history.
Divide the different people among the students. They then look for more information online and put it into a presentation. Each student introduces his person to the rest of the …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Joseph the King of Dreams: Film Review
This learning resource is a film review of Joseph the King of Dreams , an animated film from DreamWorks that follows the Biblical story of Joseph as described in the Book of Genesis.
The task involves watching the film and answering questions …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, Administrative staff -
Bruges Triennial 2024: Inspiration folder for teachers
This free visitor tool was created for teachers and contains information sheets about the twelve artists and the artworks of the Bruges Triennial 2024. The inspiration folder contains:
- working method sheets that bundle working methods for …
Translated by
Downloadable resource -
At home in Heritage: Audiovisual material
In the context of Heritage Day 2024, FARO created an audiovisual collection around the annual theme at Home at The Archives for Education. In six parts we look at how a feeling of home is shaped: in the neighborhood, in language and in different …
Translated by
Video