Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Evangelisten: Schema
Hier vind je een overzicht van de vier evangelisten, elk met informatie over de oorsprong van hun symbool, de tijd en plaats waar hun evangelie is geschreven, de beoogde doelgroep en de belangrijkste inhoud van hun geschriften.
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Een griezelbeest maken d.m.v. frottage: Instructiefilm met lesplan
Deze les is een creatieve les waarbij de leerlingen stil gaan staan bij hun omgeving. Ze leren rond begrippen zoals frotteren, surrealisme, textuur en structuur. Dit in het thema van een griezelbeestje naar keuze.
Bij deze video vind je ook een …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
The Souls Trapped Under The Ocean van Jen Campbell: Verwerkingsopdracht
De leerlingen lezen en gaan aan de slag met The Souls Trapped Under The Ocean, het tweede verhaal uit het boek The Sister Who Ate Her Brothers and Other Gruesome Tales van de Britse Jen Campbell. Deze bundel bevat hedendaagse hertellingen van …
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Stereotypen, vooroordelen en discriminatie
In twee lesuren gaan leerlingen aan de slag met stereotypen en vooroordelen in de maatschappij en hoe die kunnen leiden tot discriminatie. De focus ligt op stereotypen, vooroordelen en discriminatie vertrekkende vanuit etniciteit, maar er is ook …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Student (lerarenopleiding) -
Stereotypen, vooroordelen en discriminatie
Deze animatievideo geeft uitleg over stereotypen en vooroordelen in een gekleurde samenleving. Ook is er aandacht voor discriminatie als gevolg van stereotypen en vooroordelen.
Video (7)Student (lerarenopleiding) -
Haiku: Lesvoorbereiding
Dit leermiddel over de haiku bevat:
- een lesvoorbereiding,
- een presentatie met drie haiku's als voorbeeld en kenmerken van de haiku,
- een document met drie foto's in het thema herfst waarrond de leerlingen zelf een haiku kunnen maken.
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Differentiëren met boomwhackers: Lesplan
Aan de hand van dit lesplan, de fiche met de opbouw van de akkoorden en de link naar de liedjestekst met akkoorden gaan je leerlingen op hun niveau aan de slag met boomwhackers.
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Piano spelen met een app: Lesidee
Aan de hand van de videobestanden bestaande uit een praktijkvoorbeeld en gespeelde partituur gaan je leerlingen aan de slag met een piano-applicatie (zoals bv. Garageband).
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Heeft Jezus echt bestaan?: Uitlegvideo
In deze video wordt de vraag van een leerling beantwoord: Heeft Jezus echt bestaan? En hoe weten we dat nu zeker?
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Het MAS en expo Feest!: Bundel met verwerkingsvragen bij de uitstap
In deze bundel rond het MAS en de expo Feest! vind je de voorverwerking om de dag voor de uitstap te doen, vragen en opdrachten voor in de expo zelf en de naverwerking die je de dag erna kan doen.
De expo kan je gratis met de klas doen.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Student (lerarenopleiding) -
Koning Midas: Mythe
De Griekse mythe van koning Midas wordt aanschouwelijk gemaakt door dit filmpje. Dit kan dienen als ondersteuning voor die mythe, maar ook om de kracht van een verhaal te ontdekken.
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Radicalisme: Project
Zes studenten van PXL Education (Aurélie, Aysha, Dagmar, Lieze, Joep en Toon) maakten deze website. Voor vakoverschrijdend werken (VOW) hebben zij een project uitgewerkt rond het begrip radicalisering. Op deze website willen ze je …
WebsiteStudent (lerarenopleiding)