Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Virtuele rondleiding GameZone op school: CoSpaces Edu
Het doel van deze site is om de leerlingen hun eigen 3D games te promoten door middel van een virtuele rondleiding door de school. Ze verzamelen de QR-code/deelcode, informatieve tekst van het spel en maken ergens in de school een AR video opname …
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape eenvoudig
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het einde …
Interactieve oefening (7) -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het …
Interactieve oefening (5) -
Mediawijsheid: Interactief ganzenbord
Ganzenbordspel met vragen rond mediawijsheid en sociale media.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Maak een 3D-parcours met muziek en kleur in CoSpaces Edu: Gamezone
Je leert om diverse parcours te maken in 3D. Daarbij maak je gebruik van CoSpaces Edu.
Tijdens het eerste parcours speel je met het lied 'Vader Jacob'. Daarna leer je om met behulp van kleur een gevarenzone aan te duiden, zo verlies je levens …
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Maak eduscapes met CoSpaces Edu: Gamezone
In de serie gamezone leren je games programmeren in 3D.
Op basis van het sjabloon escaperoom in CoSpaces Edu codeer je zelf een spel met zes verschillende niveaus.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Langs de kust rijden: CoBlocks
Een spel waarbij in CoSpaces Edu een route met verschillende obstakels overwonnen moet worden.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Space Shelter: Leer veilig online navigeren
Space Shelter stuurt je op ruimtemissie. Tijdens je ruimtereis worden tal van vaardigheden op de proef gesteld. Op het ruimteschip leer je onder meer de basisregels van een sterk wachtwoord kennen, tweestapsverificatie te gebruiken en …
Interactieve oefening (16)Systeembeheerder -
Space Shelter: Een spel rond veilig internet
Space Shelter is een interactief spel over online veiligheid.
Je leert over volgende onderwerpen:
- een sterk wachtwoord maken;
- tweestapsverificatie;
- phishing herkennen.
Interactieve oefening (6)Student (lerarenopleiding) -
Data Detox Game
Stap op je surfplank en leer alles over je digitale privacy in de Data Detox Game. Ga slim om met cookies, denk na over wachtwoorden en vind de schat van hacker Ultra.
Interactieve oefening (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Herken jij een phishing-poging?
Het kan lastiger zijn dan je denkt om phishingmails te herkennen. Bij phishing proberen hackers om je persoonlijke gegevens te laten doorgeven door te doen alsof ze iemand zijn die je kent.
In deze online oefening probeer je phishingmails/berichten …
Interactieve oefening (19)Leerkracht