Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
VOKA Pathology 3D: Anatomie van het menselijk lichaam via AR
Deze applicatie biedt je een 3D-atlas van de menselijke anatomie. Via gedetailleerde beelden krijg je inzicht in de binnen- en buitenkant van verschillende anatomische structuren bij de mens.
Het is mogelijk in- en uit te zoomen op de 3D-modellen, …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
VR-KUUB: VR-game communicatievaardigheden
VR-KUUB is een vakoverschrijdende VR-game die communicatievaardigheden van leerlingen traint. Een leerling zit in de virtuele omgeving en krijgt opdrachten die niet alleen op te lossen zijn. Mits goede communicatie kunnen de medeleerlingen helpen. …
App of software -
Ocean Rift: Watersafaripark in virtual reality
Een watersafaripark in Virtual Reality: ga onder water en ontdek dolfijnen, haaien, schildpadden, zeeslangen, walvissen enz... Ook prehistorische dieren zijn aanwezig. Je kan vrijuit 'zwemmen' en meer leren over de verschillende leefgebieden …
App of softwareLeerkracht -
Escape The Lab: Virtuele escaperoom
Virtual Reality ervaring waarbij je met realistische chemische experimenten ontsnapt uit de escaperoom.
App of softwareLeerkracht -
Nuri VR: Coding in virtual reality
Nuri VR-Coding is een eenvoudig educatief spel dat zich afspeelt in een virtuele ruimte waar je via speurtochten de basis van coderen en programmeren onder de knie krijgt.
Spelers leren de basisbegrippen over coderen kennen in virtual …
App of softwareLeerkracht -
QuiverVision: Breng tekeningen tot leven met augmented reality
QuiverVision brengt kleurplaten tot leven
De app is ontzettend leuk, maar het is ook een geweldig hulpmiddel voor het ontwikkelen van vaardigheden en kennis over verschillende onderwerpen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
VRKeer: Immersief leertraject voor verkeersinzicht bij fietsers
VRkeer is een serious game in virtual reality (VR), die leerlingen van de derde graad lager en de eerste graad secundair onderwijs meer verkeersinzicht wil bijbrengen via interactieve oefeningen.
Leerlingen worden met behulp van een VR-bril en een op …
App of software -
School FABLAB Virtual Reality
Deze applicatie is een prima instapper voor Virtual Reality (VR) en het verkennen van fablab-omgevingen. Fablabs (kort voor Fabrication Laboratories) zijn openbare digitale werkplaatsen waar mensen worden uitgenodigd om zelf dingen te maken door …
App of software