Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Werken met de vulgreep: Opdrachtenreeks
Leerlingen leren werken met de vulgreep in een rekenblad. Deze opdracht kan zowel in Microsoft Excel als Google Spreadsheet gemaakt worden.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Kerstmail: Instructie
In deze BookWidget schrijven de leerlingen een korte kerstmail.
Uiteraard is het Nederlands ook belangrijk, maar de opdracht is voornamelijk gebaseerd op het gemeenschappelijk leerplan ICT, waarbij leerlingen moeten leren hoe ze technisch gezien …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Digitaal portfolio
Digitaal portfolio met extra challenges gebaseerd op het portfolio uit New Ace 1.1 van Pelckmans.
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
GeoGuessr: Raad je locatie in Oost-Vlaanderen (level 2)
Wist je dat heel wat projecten uit Oost-Vlaanderen kunnen rekenen op Europese steun? Dankzij EUROPA DIRECT Oost-Vlaanderen en GeoGuessr word jij virtueel gedropt op verschillende locaties met de door Europa gesteunde projecten in Oost-Vlaanderen. …
Interactieve oefening -
GeoGuessr: Raad je locatie in Oost-Vlaanderen (level 1)
Het concept is simpel: GeoGuessr is een online spel waarbij gebruik wordt gemaakt van Google Street View. Je wordt ergens in gedropt op een Google Street View kaart. De bedoeling is dat jij probeert te raden waar deze plek zich bevindt op …
Interactieve oefening -
EDUbox mobiliteit: Interactieve video
Hajo Beeckman, verkeersexpert van VRT NWS, geeft in deze interactieve video meer inzicht in de complexiteit van mobiliteit en hoe we de mobiliteitsknoop kunnen ontwarren.
Interactieve oefening -
Ecotellers: Reken uit hoeveel je kan besparen
Duid aan hoeveel keer per week je een douche neemt, hoeveel schermtijd je hebt en hoe je op reis gaat. De ecoteller berekent je verbruik van water, elektriciteit en de bijhorende kosten en CO₂-uitstoot.
Interactieve oefening (3) -
Leer programmeren met Flappy Bird
Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks leer je binnen een uurtje de logica van het programmeren door commando's te rangschikken. Het online programma gebruikt een gelijkaardige vormgeving als …
Interactieve oefening (6)Organisatie, firma, vzw