Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
The sewing machine: Practical assignment
A sewing machine uses a mechanical technique to sew or decorate fabrics together. Unlike sewing by hand, the sewing machine uses two strands of thread, the upper thread and the bobbin thread. The upper thread runs from the thread spool to the …
Translated by
Website -
Introducing a Fashion Designer: Speaking
On the basis of this site with a step-by-step plan and additional information about the various fashion designers, your students will prepare and give a presentation. The various fashion designers featured include Karl Lagerfeld, Coco Chanel, Yves …
Translated by
WebsiteTeacher, Pedagogical counsellor -
Who am I?: Craft idea
Craft assignment for the theme: who am I.
The students take a nice picture of themselves of who they are. You can make a link to appearance, hobby, character ... This photo is printed on transfer paper. Then ironed on fabric and worked with DMC …
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Creative tips for Mother's Day - Vuile vingers
Mommies are superheroes too! Let's put them in the spotlight on Mother's Day. Dirty Fingers gives you two creative tips.
A creative (corona) tip to tinker alone or together with children with materials that are available at home.
Translated by
Article (9)