Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Smartschool en Google-account: Basisvaardigheden
Stappenplan basisvaardigheden i.v.m. Smartschool en een Google-account voor OKAN-leerlingen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Onderwijs in Vlaanderen: Studiekeuzehulp
Beknopte brochure over het onderwijs in Vlaanderen in helder Nederlands. Bedoeld om OKAN-leerlingen te helpen een juiste studiekeuze te maken na OKAN. Kan als leesoefening worden gebruikt voorafgaand aan het studiekeuzeproces.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Technopolis: Opzoekopdracht
Als voorbereiding op de uitstap naar Technopolis ontdekken de leerlingen de website aan de hand van verschillende vragen.
De oplossingen van de vragen staan verspreid over de website zodat ze zeker op verschillende pagina's terechtkomen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Het kunstlab van M: De digitale kunstklas
Het kunstlab van M is een participatief platform. Het wil de blik van leerlingen verruimen en ze creatief en kritisch met beelden laten omgaan, ondersteund door artificiële intelligentie (AI).
Leerlingen leren kijken naar kunst in het …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Hoe laat is het?: Digitale klok
Met deze draaikaartjes kunnen de leerlingen/cursisten zelfstandig oefenen op de digitale klok, nl. het uur en half uur.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
EU Project initiatief zoekt nog enkele partnerscholen
Het beoogde project wil bijdragen aan het gebruik van data-gebaseerde benaderingen en kunstmatige intelligentie (AI)-gestuurde toepassingen binnen het taalonderwijs in het secundair onderwijs ter ondersteuning van (vreemde) …
Aankondiging -
Calepino: Handleiding om woorden toe te voegen
Calepino is een app om zelf een woordenboek bij te houden op de smartphone. Het gebruik is heel intuïtief, maar leerlingen of cursisten hebben er de eerste keer soms nog wat moeite mee. Dit document is een gebruiksaanwijzing over hoe woorden …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Organisatie, firma, vzw -
Jaaroverzicht 2022: Quiz
Interactieve BookWidgetsquiz over de actualiteit van 2022
Deze quiz test je kennis over enkele van de belangrijkste nieuwsfeiten van 2022. Hij is beschikbaar in drie talen (Nederlands, Engels en Frans).
Interactieve oefening (6) -
Computertest: Evaluatieformulier
Evaluatieformulier voor een computertest in OKAN waarop de leerlingen kunnen aanduiden of ze een onderdeel van de computeropdracht hebben gemaakt.
Als leerkracht kan je de symbolen omcirkelen die van toepassing zijn. Door in deelopdrachten te …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
SprintPlus: Oefenboekjes
Met deze oefenboekjes kan je de verschillende functionaliteiten van SprintPlus 3 (Windows) en sprintplus.online (webapp) inoefenen.
Downloadbaar lesmateriaal (31) -
Dagen van de week: Basiswoordenschat
Oefen met deze Kahoot! je kennis van de dagen van de week.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Computer: Basiswoordenschat
Met deze Kahoot! kan je de basiswoordenschat van de computer aanleren.
Interactieve oefening (3)Leerkracht