Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Hoe omgaan met vertaalsites?
Een les uitgewerkt rond de valkuilen van vertaalsites, met een focus opvertalingen van Frans naarNederlands. Deze les doet leerlingen stilstaan bij gebreken, maar ook bij de kansen van gekende vertaalsites zoals DeepL, Google Translate...
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Perspectief van een opvoeder over AI in de kunst
Is AI de artiest zijn job aan het afnemen of is deze de job nu net aan het verrijken door grotere creativiteit te genereren? Deze video vangt het perspectief van een opvoeder over AI in de kunst samenvatting met een conclusie tot discussie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Space for Kids
Kinderen ontdekken de ruimte op de kinderwebsite van het European Space Agency.
Op de spelletjespagina staan heel wat educatieve games en spelletjes waarmee leerlingen meer ontdekken over de ruimte.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Het kunstlab van M: De digitale kunstklas
Het kunstlab van M is een participatief platform. Het wil de blik van leerlingen verruimen en ze creatief en kritisch met beelden laten omgaan, ondersteund door artificiële intelligentie (AI).
Leerlingen leren kijken naar kunst in het …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Talkr: Laat foto's praten
De app Talkr laat jou toe om foto's te laten spreken. Door eigen of andere foto's te importeren breng je het personage op de foto als het ware tot leven.
De app Talkr Live biedt dezelfde mogelijkheden. Hierbij is het echter mogelijk om live op …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
The Souls Trapped Under The Ocean van Jen Campbell: Verwerkingsopdracht
De leerlingen lezen en gaan aan de slag met The Souls Trapped Under The Ocean, het tweede verhaal uit het boek The Sister Who Ate Her Brothers and Other Gruesome Tales van de Britse Jen Campbell. Deze bundel bevat hedendaagse hertellingen van …
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Facing History and Ourselves: De geschiedenis onder ogen zien
Facing History and Ourselves gebruikt lessen uit de geschiedenis om leraren en hun leerlingen uit te dagen op te staan tegen onverdraagzaamheid en haat. Ook stelt de website leraren en studenten in staat om kritisch na te denken over geschiedenis …
WebsiteLeerkracht -
EU Project initiatief zoekt nog enkele partnerscholen
Het beoogde project wil bijdragen aan het gebruik van data-gebaseerde benaderingen en kunstmatige intelligentie (AI)-gestuurde toepassingen binnen het taalonderwijs in het secundair onderwijs ter ondersteuning van (vreemde) …
Aankondiging -
Calepino: Handleiding om woorden toe te voegen
Calepino is een app om zelf een woordenboek bij te houden op de smartphone. Het gebruik is heel intuïtief, maar leerlingen of cursisten hebben er de eerste keer soms nog wat moeite mee. Dit document is een gebruiksaanwijzing over hoe woorden …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Organisatie, firma, vzw -
Jaaroverzicht 2022: Quiz
Interactieve BookWidgetsquiz over de actualiteit van 2022
Deze quiz test je kennis over enkele van de belangrijkste nieuwsfeiten van 2022. Hij is beschikbaar in drie talen (Nederlands, Engels en Frans).
Interactieve oefening (6) -
Le Livre Scolaire: Online handboeken
Le Livre Scolaire is een Franse uitgever die zijn boeken gratis ter consultatie beschikbaar stelt. Zeer handig voor alle vakken, onder andere voor illustraties, maar vooral voor taalleerkrachten.
Hun eigen audio's kan je meestal gratis …
WebsiteLeerkracht -
Maak je eigen games of animaties: GameLab 2
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken. In dit tweede deel van het GameLab leren studenten tekst in een spel te animeren en gaan ze dieper in op de eigenschappen van een sprite. Ze sluiten …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw