Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Smart-e: Spel over mediawijze thema's
Met Smart-e maak je al spelenderwijs werk van veilige wachtwoorden en leer je bij over catfishing, phishing, online bankieren en nepnieuws. Smart-e bestaat uit vier apps waarin deze digitale thema’s speels aan bod komen. Iedere app is een …
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
Tools voor digitale creativiteit
Deze website verzamelt honderden tools, websites, apps en toepassingen voor jouw digitale creativiteit. Zo vind je er apps voor:
- beeldbewerking;
- videobewerking;
- artificiële intelligentie;
- tekenkunst;
- audiobewerking:
- muzische vorming; …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Kinderrechten in de digitale wereld
Voor de participatieve ontwikkeling van een animatievideo over kinderrechten in de digitale wereld werden een aantal workshops in verschillende scholen gegeven. Hiervoor werd een infobundel ontwikkeld die KeKi graag ter beschikking …
Downloadbaar lesmateriaal -
De Week van Karrewiet: Vragenreeks 9 december 2023
BookWidget bij De week van Karrewiet waarbij de leerlingen meerkeuzevragen beantwoorden en gatenteksten invullen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
De Week van Karrewiet: Vragenreeks 2 december 2023
BookWidget bij De week van Karrewiet waarbij de leerlingen meerkeuzevragen beantwoorden en gatenteksten invullen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Toetsenbord: Speciale toetsen
BookWigdets om stap per stap het toetsenbord van een Chromebook/laptop te verkennen.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Micro:bit voor leerkrachten: Oefeningen en cursus
Een inleidende cursus om leerkrachten vertrouwd te maken met de micro:bit, een compacte en gebruiksvriendelijke programmeerbare computer. Tijdens deze cursus leren deelnemers de basisprincipes van programmeren, experimenteren met in- en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Cybersecurity: Kruiswoordraadsel
Oefen de definities en begrippen rond cybersecurity in dit kruiswoordraadsel.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Hacking: Herkennen van de verschillende vormen
Herken jij de verschillende vormen van hacken? Duid bij elke afbeelding de juiste omschrijving aan.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Hacken: Begrijpend lezen
In deze BookWidgets lees je het artikel Mechelaar (27) krijgt 3 jaar cel voor hacken American Airlines en vul je daarna enkele vragen in over deze tekst.
Interactieve oefening (7)Leerkracht, ICT-coördinator -
Level Up: Magazine over gezond gamen
Ons nieuw magazine over gezond gamen is nu beschikbaar: Level Up! Het bevat 32 interactieve en inzichtrijke A4 pagina’s rond gezond gamen en digitale balans.
Wat zit er onder andere in?
- uitleg over de wereld van games: evolutie, soorten …
Fysiek materiaal -
Check je reactie: Poster
Een klasgesprek over online gedrag en nettiquette? Met de zes vragen op deze poster ga je meteen van start. Volg de vragen en het is al snel duidelijk of een reactie gepast is.
Een positief antwoord op alle vragen? Posten maar!
Downloadbaar lesmateriaal