Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Breakdance: e-boek met instructievideo's
E-boek waarin de verschillende leerlijnen van breakdance zijn uitgewerkt. Het e-boek bevat vijf leerlijnen: toprock, go downs, footwork, freezes en powermoves. Bij elke leerlijn horen verschillende leergangen die stap voor stap worden uitgelegd in …
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Rugby: Vervangtaak
Vervangtaak voor de lessen rugby. De leerlingen leren de reglementen kennen a.d.h.v. een filmpje.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Olympische Spelen 2021: Vervangtaak
Vervangtaak voor leerlingen die niet kunnen sporten tijdens de les. Ze bekijken een video en zoeken info op over de Olympische Spelen van 2021.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Basketbal: Vervangtaak
Vervangtaak i.v.m. basketbal:
- reglementen;
- techniek:
- lay-up,
- setshot,
- pivot.
De leerlingen bekijken verschillende filmpjes en beantwoorden daarna enkele vragen.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Alternatieve sporten: Vervangtaak
Vervangtaak waarbij de leerlingen een filmpje bekijken i.v.m. alternatieve sporten. Daarna zoeken ze informatie op over andere alternatieve sporten en maken ze een presentatie hierover.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Sportbingo: Fotochallenge
Maak een foto bij elk van de opdrachten en vul de bingokaart aan.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Directie, ICT-coördinator -
Digitale oriëntatie: Apps en tools
Website met een overzicht van verschillende apps en tools om er met jouw leerlingen op uit te trekken. De verschillende tools worden onderverdeeld in drie categorieën:
- routeplatformen (bv. RouteYou, Google My Maps,...);
- citygames …
Website (4)Leerkracht -
VRKeer: Immersief leertraject voor verkeersinzicht bij fietsers
VRkeer is een serious game in virtual reality (VR), die leerlingen van de derde graad lager en de eerste graad secundair onderwijs meer verkeersinzicht wil bijbrengen via interactieve oefeningen.
Leerlingen worden met behulp van een VR-bril en een op …
App of software